Årets Nolia Vår ställs in

Nolia AB har tagit beslutet att ställa in årets Nolia Vår i Luleå, som skulle ha öppnat 6 maj.

– Vårt engagemang i Luleå är lika starkt som tidigare, även efter beslutet. Det är taget av omsorg om utställare och besökare eftersom vi bedömer att vi inte kan leverera en mässa med den kvalitet och utbud som utställare och besökare ska kunna förvänta sig av en mötesplats från Nolia AB, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

Det var efter framgången med Stora Lulemässan, som hölls i höstas, som Nolia tog beslutet att göra en mässa redan till våren. Höstens mässa var också den första mässan som gjordes i Luleå av Norrlands största event- och mässföretag.

– Beslutet att starta en ny mässa redan till våren var lika rätt då det togs som det nu är rätt att ställa in den. Alla indikationer vi fick pekade på att vi skulle lyckas skapa en fantastisk mötesplats för utställare och besökare. När vår samlade bedömning nu är att det inte går, väljer vi att ställa in årets mässa. Vi får se när tiden är mogen att göra Nolia Vår, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

En viktig faktor i beslutet att lägga ner årets Nolia Vår har varit omsorgen om utställare och besökare.

– Det enkla beslutet hade varit att köra på och leverera en mässa som varken vi, utställare eller besökare hade varit helt nöjda med. Vi vill inte göra något som vi inte kan stå för till hundra procent, förklarar Tommy Abrahamsson.

Flera potentiella utställare till Nolia Vår har istället valt att medverka på årets Stora Nolia i Piteå.

– Det är glädjande att vi har flera starka mötesplatser med ett attraktivt erbjudandet i vårt utbud som gör att utställarna inte ska känna att de lämnas i sticket, berättar Tommy Abrahamsson.

Han poängterar att beslutet inte på något sätt påverkar engagemanget eller viljan att i fortsättningen skapa mötesplatser i Luleå.

– Det är en uttalad ambition för oss på Nolia AB att stärka vår närvaro på fler orter i Norrland för att utveckla den här delen av landet och Luleå är även fortsättningsvis en mycket viktig ort för oss, även efter det här beslutet. Jag ser fram emot att vi ska kunna skapa många intressanta och uppskattade mötesplatser i Luleå, säger Nolia AB:s vd.

Projektledaren Monica Pettersson är ledsen för att det inte gick att genomföra mässan i år, men menar att det varit viktigt att ge utställare, föreläsare och andra engagerade i mässan ett beslut i så god tid som möjligt.

– Jag tycker att vi tagit ett svårt, men respektfullt beslut som nu kan ges i så god tid till alla berörda att det inte ska behöva betyda allt för stor påfrestning för dem, säger hon.

Tommy Abrahamsson
tommy.abrahamsson@nolia.se

• nolia höst

• Luleå

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.