​Bra start på Nolia Kids med många skratt

Lekplatsen Nolia Kids startade starkt med över 500 besökare första timmen och många skratt från bland annat föreställningen med trollkarlen Karlsson. Men projektledaren vill samtidigt betona att det antalet besökare inte är det viktigaste.

– Kan vi ge leklust, glädje och inspiration är Nolia Kids en succé, säger projektledaren Kristin Olsson.

Nolia Kids öppnade starkt första timmen över 500 besökare som kunde ta del av bland annat loppis, bokbuss på plats, en sparkbilbana, Pokémon GO-vandring, Bodil Krokodil, utställare och en hinderbana för 2-6 åringar som görs tillsammans med Hjältarnas hus.

– Tillsammans med Nolia Kids erbjuder vi alla besökare att utmana Hjältebanan, en bana som inspirerar till aktivitet. Där blir alla, som utmanar Nolia Kids Hjältebana, en Hjältarnas Hus-kompis, säger Hjältarnas Hus projektledare Christer Nederstedt.

Hjältarnas Hus är ett tillfälligt hem och ett familjehus för de barnfamiljer där någon drabbats av långvarig sjukdom.

Under lekplatsen Nolia Kids hålls också modevisning
med Minimi barnbutik, Barn i Balans med prova på-Yoga, Slowmotion och Sprallis samt magi med trollkarlen Karlsson.

– Det är första gången vi gör något liknande. Här finns inspiration, shopping, rådgivning och självklart en massa roligt för barnen, säger Kristin Olsson, projektledare för Nolia Kids.

Hon betonar att det är roligt med så många besökare som möjligt, men att det inte är det viktigaste.

– Att höra skratten under trollkarlen Karlssons uppträdande, se barn med glädje ta sig an sparkbanan och den stolta blicken när de klarat Hjältebanan är fantastiskt. Jag hörde också, att en förälder uppskattat vår Pokémon Go-vandring för att det skulle kunna underlätta motion för hans cancersjuka barn. Allt det är värt arbetet med Nolia Kids, säger Kristin Olsson.

Kristin Olsson, projektledare Nolia Kids
kristin.olsson@nolia.se

Fakta Nolia Kids:
Öppettider 1-2 oktober: 10-17.
Plats: Nolia, Signalvägen 3, Umeå
Pris: Barn 3 – 12 år betalar 80 kr i förköp och 100 kr på plats. Alla övriga går in gratis.