Företagsfrukost med Trash-Tiki under SEE hållbarhetsvecka i Västerbotten

Under årets SEE hållbarhetsvecka, som hålls vecka 38, finns över hundra programpunkter.

En av dessa är en företagsfrukost som arrangeras av SEE hållbarhetsvecka tillsammans med Sida. Dit kommer biologen och miljöentreprenören Glenn Mattsing. Han har byggt flotten Trash-Tiki av marint skräp för att belysa hur plast och skräp påverkar vår miljö.

SEE hållbarhetsvecka drivs som ett årligt återkommande projekt sedan starten 2009 med över hundra programpunkter under veckan.

Bland annat hålls en företagsfrukost på Elite Hotel Mimer torsdag 19 september. Där kommer Glenn Mattsing att berätta hur han rest med flotten Trash-Tiki. Med den seglade han in i Almedalen 2018 tillsammans med Petter Stordalen, bland andra.

Trash-Tiki är byggd marin skräp och nu reser Glenn och Trash-Tiki runt Skandinavien för att ge en dagsaktuell bild av nedskräpningen, men också visa på hur gårdagens skräp kan bli framtidens resurs, bland annat genom 3D-printning.

– Frukosten arrangeras av SEE Hållbarhetsvecka och Sida. Frukosten kostar ingenting och intresset är jättestort så det är hög tid att boka plats då antalet platser är begränsat, säger Kristin Olsson, projektledare för hållbarhetsveckan.

Kristin Olsson, projektledare

kristin.olsson@nolia.se

SEE hållbarhetsvecka är en årligen återkommande arrangemangsvecka som hålls i Västerbottens och Norrbottens län under vecka 38. SEE är en förkortning för Social, Ekonomisk och Ekologisk hållbar utveckling. I grund och botten handlar veckan om att uppmärksamma och stärka aktörer som satsar på att bidra till en hållbar utveckling, ge möjligheter att nätverka och marknadsföras i ett större sammanhang samt sprida information och goda exempel så att fler aktörer påbörjar sitt hållbarhetsarbete. Ledningsgruppen för Västerbottens läns består av följande parter: Länsstyrelsen i Västerbotten, Region Västerbotten, Umeå universitet, Umeå kommun, Skellefteå kommun samt Nolia AB.