Försvarsminister, fullt program under Meet Up och mängder med elever på Load Up Norths första mässdag

Load  Up  North  öppnade torsdag 30 augusti med bland annat tal av försvarsminister Peter Hultqvist (S) som var en del av ett fullmatat program av föreläsningar, mingel och samtal kallat Meet Up. Dessutom kom ungefär hälften av de cirka 1000 elever som besöker rekryteringssatsningen Skills for the future under torsdagen.

Load Up North är den största branschmässan norr om Stockholm för alla som jobbar inom områdena entreprenadmaskiner, transport, rekrytering, väg och anläggning och skog.

– Det är väldigt trevlig att vara här och se engagemanget, de olika möjligheter som erbjuds här på mässa och att visa upp bland annat entreprenadmaskiner. Det är en del av den Svenska, industriella utvecklingen, sa försvarsminister Peter Hultqvist (S) under sitt tal.

Under Meet Up, ettfullmatat program av föreläsningar, mingel och samtal, talade bland annat Stefan Holmblad från LKAB om samhällsomvandlingarna i Kiruna och Gällivare men också om det behov av samarbetspartners och leverantörer som denna omvandling innebär.

BDX sökte också leverantörer, eller rättare sagt medleverantörer till kommande projekt och upphandlingar.

Stefan Sundqvist från BDX berättade att de gärna ser fler medleverantörer så länge de är ”hela och rena”.

– Årets Meet Up var perfekt plats för alla som vill utveckla sina affärer med stora, betydelsefulla aktörer, säger Bo Sandström, projektledare för Load Up North.

Till torsdagen kom även ungefär hälften av de cirka 1000 grundskoleelever som tar del av rekryteringssatsningen Skills for the future.

– Det är ett unik samarbete mellan sex parter inom skogs- och entreprenadbranschen som samarbetar i ett rekryteringsprojekt, säger Ulf Sandström som både representerar Skoglig samverkan och är projektledare för Skills for the future.

Här kan elever bland annat gå en kunskapsslinga, testa simulatorer och vr men inte minst prata med utbildare, branschfolk och framtida arbetsgivare.

– Vi är här för att locka folk till oss, med det främsta syftet att få niondeklassare att välja fordonsteknisk utbildning. Vi har ett stort problem att hitta framtida servicetekniker. Det är ett framtidsarbete, säger Pernilla Pelizzoli på Swecon Anläggningsmaskiner.

Öppettider Mässan
Fredag 31 aug kl.10.00-17.00
Lördag 1 sept kl.10.00-16.00

Öppettider Truck Meet
Fredag 31 aug kl.10.00 - 17.00
Lördag 1 sept kl.10.00-16.00

Bo Sandström

Projektledare

Mobile +46 (0)70 – 544 4878

bo.sandstrom@nolia.se

Load Up North är Sveriges intressantaste mötesplats för entreprenadmaskiner, transport och rekrytering, jord och skog samt väg och anläggning. Mässan arrangeras av Nolia AB och genomförs vartannat år i Norrbotten och vartannat år i Västerbotten. I år hålls den på Boden Arena 30 augusti - 1 september 2018.