Fritt inträde för Studenter på Euro Mine Expo 2016

Kompetensförsörjning är en viktig fråga för gruvbranschen och studenter välkomnas till Euro Mine Expo. Sedan mässan startade 2008 så har studenter haft fritt inträde och nu tar arrangören steget att även öppna konferensen för studenterna.

”Det är viktigt att studenterna får vara med när framtiden diskuteras. De kommer se nya möjligheter till innovation och utveckling och bidra till framtidens gruvnäring” säger Tommy Abrahamsson, VD för Nolia AB som arrangerar Euro Mine Expo.

Mitten på juni är en svår tid att locka studenter till aktiviteter. Många har sommarjobb eller har rest hem från studieorterna. Men eftersom gruvbranschen är så stor så borde det finnas studenter i närområdet som är intresserade också. Till Euro Mine Expo är redan ett drygt 20-tal anmälda, de flesta dock från andra länder.

”Vi har en grupp från universitetet i Dundee som kommer hit som en del av sin utbildning, sedan är Egypten, USA, Norge, Ungern och Tyskland representerade i anmälningslistan. De svenska studenterna kommer från Lund, Stockholm och Luleå, men det vore kul att se några studenter från Skellefteå på plats. Jag tror de kan ha stor nytta av att träffa våra utställande företag, som alla är väldigt intresserade av rekrytering i framtiden.” säger Jaana Tengman, projektledare för Euro Mine Expo.

Mässan pågår 14-16 juni på Skellefteå Kraft Arena, det är alltså fritt inträde även till konferensen för den som registrerar sig och visar upp sin studentlegitimation.

Euro Mine Expo är en internationell mässa och konferens för gruvindustrin. Mötesplatsen arrangeras vartannat år i Skellefteå. Mer än 2000 deltagare, 200 utställare från 40 nationer deltog 2014. Euro Mine Expo arrangeras 14-16 juni 2016 av Nolia. Norrlands största arrangör av mötesplatser.

För mer information: Jaana Tengman
Projektledare Euro Mine Expo jaana@nolia.se

• student
  • euro mine expo

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.