Krock mellan människor kan vara krock i kommunikationen

Kommunikationsproblem inom organisationer kan bero på sättet vi uttrycker oss på.

– I många fall är det ingen krock mellan människor utan mellan olika sätt vi använder språket, sa ledarskapsexperten Alexander Holmberg under Nolia Ledarskap & HR i Skellefteå.

Under rubriken motiverande kommunikation och insikter som förändrar, öppnade Alexander Holmberg sin förelösning under Nolia Ledarskap & HR i Skellefteå.

– Ledarskap är något man gör och jag vill börja med att säga att ni alla är fantastiska ledare, men jag vill också ge er perspektiv, sa Alexander Holmberg.

Alexander Holmberg är ledarskapsexpert och chefsutbildare som under hösten medverkar varje vecka i Gomorron Sverige i SVT. Dessutom är han ledarskapsexpert i tidningen chef, där han svarar på frågor om ledarskap och karriärutveckling.

Han fortsätter med att berätta hur lätt det är att bli en del av en dramatriangel, där man tar eller växlar mellan rollerna förövare, offer eller hjälpare. Efter en kort övning där alla unisont ger fel svar, konstaterar han att vi så gärna tar en roll i dramatriangeln att vi inte ser uppenbara fel.

– Jag vill att ni ska bli självständiga och våga vara den ni är. En viktig insikt ni ska ta med er är att det vi väljer att fokusera på i vår vardag inte behöver vara rätt.

Efter en fråga till deltagarna som alla får svara mellan två personer, berättar Alexander Holmberg att frågan ofta leder till två olika typer av svar som säger mycket om oss själva.

– Vi identifierar oss mer med hur vi säger saker än på vad vi säger. Dessutom tror vi att andra är vad de gör.

Språkmönster följer vår personlighet

Alexander Holmberg pekar på olika språkmönster som harmonierar med hur vi är som personer. Vissa följer en given ordning, gör klara val och har en tydlig agenda, medan andra inte alls har det. Det visar sig i språket och hur vi uttrycker oss, något som kan skapa kommunikationsproblem.

– I många fall är det ingen krock mellan människor utan mellan olika sätt vi använder språket på.

Vidare säger han att vi måste stanna upp och fundera på vad vi håller på med.

– Stanna upp ett litet tag och var nyfiken. Ställ dig frågan: vad är det jag gör? tycker Alexander Holmberg.

Han berättar att många chefer har svårt att ta sig tid för sig själva och bär på en rädsla att göra fel. Dessutom går allt för många också med en rädsla att bli en förövare.

– Jag tar varje år en egovecka där jag under tre dagar funderar hur året har varit. Fjärde dagen försöker jag vara här och nu. De tre sista dagarna använder jag för att skissa på nästa år, tipsade Alexander Holmberg under Nolia Ledarskap & HR i Skellefteå.

Fakta Nolia Ledarskap & HR

Datum: 21-22 oktober

Plats: Skellefteå Stadshotell

Tema: Kommunikation & teambuilding (dag 1), leda i förändring för tillväxt (dag 2)