Landets största besöksmässa öppnar med positiv trend i ryggen

Sveriges största årliga besöksmässa, Stora Nolia, lockade förra året 99 227 besökare under sina nio dagar. Det skulle, om mässan gick i Storstockholm, motsvara nära en miljon besökare. Nu öppnar årets mässa och Nolia AB tror att fjolårets besökssiffra ska kunna slås i år.

– Mycket talar för att vi kommer att passera 100 000 besökare, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Efter förra årets Stora Nolia, som hölls i Umeå, blev besökssiffran den största sedan 2011 och nästan 5 000 bättre än 2014 då mässan senast hölls i Piteå. Nu siktar mässan på att fortsätta den positiva trenden.

Säljläget har varit det bästa på flera år, med väntelista för utställare att få plats. Dessutom har intresset från besökare varit större än inför förra året med mängder av förfrågningar via e-post och sociala medier.

– Vi har lyckats hålla ställningen som landets största årliga besöksmässa, trots att befolkningsunderlaget inte är detsamma som i Sveriges storstadsregioner. Trots nära en kvarts miljoner invånare i fyrkanten Boden, Älvsbyn, Luleå och Piteå samt om man dessutom räknar med Skellefteå så motsvarar en besökssiffra på nära 100 000 besökare på nio dagar i Piteå ungefär en miljon besökare, det tiodubbla, på en mässa i Storstockholm, säger Tommy Abrahamsson.

Förra årets framgång gav Nolia AB ingen ro, utan har satsat ännu hårdare inför årets mässa. Årets mässa hålls i Piteå 6-14 augusti och lockar med mängder av nyheter där mässkonceptet Lilla Nolia, riktat mot barn och familj, öl- och vinprovning kombinerat med tapas under namnet Wine & Beer Tasting samt ett stylingtorg är några av dem.

– Vi är inte nöjda med att bara vara Sveriges största årliga besöksmässa. Vi vill nå nya grupper, hitta nya koncept och ständigt ligga steget före i mässbranschen. Därför kan besökarna se fram emot en spännande mässa som öppnar i Piteå i morgon, förklarar Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

Den totala omsättningen väntas under årets Stora Nolia bli cirka 300 miljoner direkt kring mässan och 80 miljoner för lokal besöksnäring och handel i regionen.

– Stora Nolia har stor betydelse som mötesplats för att ge företag, inte minst från norra Sverige, en möjlighet att nå nya kunder. Vi har gjort allt för att skapa förutsättningar för utställarna att göra bra affärer och för besökarna att få en så bra upplevelse som möjligt och det kommer vi att lyckas med, sammanfattar Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

Besökssiffror de senaste åren:
Umeå 2015: 99 227
Piteå 2014: 94 492
Umeå 2013: 98 077
Piteå 2012: 97 140
Umeå 2011: 100 064

Tommy Abrahamsson
tommy.abrahamsson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställande företag varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 6 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 6-14 augusti 2016

Plats: Piteå