Leda i förändring i fokus under Nolia Ledarskap & HR:s andra dag

Dagens alla talare, från Fredrik Reinfeldt till Azita Shariati och Darja Isaksson är alla eniga om att de som möjligheter när världen förändras kommer att lyckas bättre än de som försöker hålla fast i det som varit.

– Modernt ledarskap handlar om att leda genom förändring, säger Fredrik Reinfeldt.

Fredrik Reinfeldt avslutar Nolia Ledarskap & HR med att berätta att de förändringar som sker i världen kommer att få betydelse för alla.

– Mycket som händer hör ihop. Via digitalisering, globalisering och kontakt över gränser som inte gick förr på samma sätt. På det sättet sprid också känslor. Vi har det moraliska ansvaret att göra världen bättre.

Han berättar också om en medelklass som ökar med tre miljarder i världen, om målet att halvera fattigdomen till 2015 nåddes redan 2010, om att urbaniseringen kommer att öka och att vi inte sett slutet på folkvandringarna. Han pekar på stater som kollapsar.

– Syrien var för 4,5 år sedan ett av Mellanösterns rikaste och mest utvecklade länder. När befolkningen tyckte att det var dags för reformer, möttes man av kulor från den egna regimen. Människor som inte står ut flyr nu för att hitta hopp, att försöka komma till en bättre värld på samma sätt som vi i Sverige gjorde under 1800-talet då 1,5 miljoner Svenskar lämnade landet. Även om jag förstår och har en ödmjuk inställning att människor är trygga i det man har, kan vi inte bevara det som varit utan måste förstå och beskriva en ny tid, säger Fredrik Reinfeldt.

Han talar om hur befolkningar som växer börjar ifrågasätta hur landet styrs.

– Ni som tror att det bara handlar om Syrien, titta igen på kartan. Tänk på vad som kommer sedan: Norra Afrika, mellanöstern och Ukraina. Det här är inte slutet, det är början på folkvandringarna. Unga kommer att ge sig ut i världen. Därför tror jag svaret från EU inte kan vara att skaffa mer taggtråd, säger Fredrik Reinfeldt.

Mångfald ger tillväxt

I det sammanhanget är jämställdhet och mångfald som skapare av tillväxt intressant, temat Azita Shariatis föreläsning. Hon är vd för Sodexo i Sverige och Danmark och utsedd till näringslivets mäktigaste affärskvinna 2015.

– Mångfalden är en skatt som vi ska vårda. Många ser bara elände och tänker, hur kan jag hjälpa dem. Men vi ska istället tänka, hur kan de hjälpa oss. Integration handlar inte om att lära sig svenska, det handlar om att få ett jobb, säger hon.

Enligt henne kommer människor till Sverige med ett hav av drömmar, men också med ett hav av efterfrågan.

– Omfamna mångfalden för tillväxtens skull. Vill ni göra skillnad, måste ni ta ansvar. Vackra ord räcker inte.

Det handlar inte om ett socialt ansvar, utan en fråga om tillväxt och överlevnad, menar Azita Shariati.

Digital dimension kan rädda världen

Digitala supertalangen och superkommunikatören Darja Isaksson, som lyfter frågan hur man uppnår tillväxt i vår digitala värld, var tydlig med att det är dags att följa med i utvecklingen.

– Globalt är Sverige inte ett land. Vi är en stad. Därför måste vi sluta konkurrera inom landet och inse att om man är liten måste man vara snabb.

Darja Isaksson menar att vi har två dimensioner att förhålla oss till, den fysiska som består av atomer och den digitala som består av bitar. Hon pekar också på Sveriges enorma potential, men att den inte används rätt.

– Den digitala råvaran är data. Där är vi superduktiga med personnummer och en rad andra data vi kan använda oss av. Sverige är den ultimata testbädden. Samtidigt kan vi inte ha 21 olika länstrafiker med olika system som alla konkurrerar med varandra. Vi måste bli bättre på att samarbeta.

Hon menar att den digitala dimensionen ger förutsättningar för ett ekologiskt och hållbart samhälle eftersom tjänster och bitar inte är en ändlig resurs. Det kan också ge nya, hållbara tjänster.

– Det finns ingen anledning att äga sin egen bil och det kommer att komma tjänster som gör det enkelt att dela på bil.

Vidare menar hon att de digitala möjligheterna också skapar nya förväntningar som måste kunna mötas.

– Allt håller på att få en digital dimension. Vi kommer att lita mer på algoritmer än på myndigheter, säger Darja Isaksson.

Unga entreprenörer

Under konferensen berättar No Plan B, ett privat initiativ som ger unga människor en möjlighet att lyckas som entreprenörer, om sin framtidstro och vision.

– Vi tror på att våra elever kommer att lyckas. Eleverna går i skola hos oss under ett år. Flera av våra elever kommer sedan att erbjudas delägarskap i ett av våra företag och vi tror att de, efter utbildningen kommer att kunna driva lönsamma företag med tillväxt, säger Olof Hultdin, rektor på No Plan B.

Ledarskapspriset delas ut under konferensen av No Plan B och årets pristagare är Sofia Andersson Lindberg, som är väldigt glad och rörd över utmärkelsen.

– Det här är otroligt stort för mig. Tack Nolia, men också tack till vänner, ledare, kollegor och alla andra som lär mig och som stöttar mig. Just nu händer det mycket i samhället och det sätts större press på människor. Då behöver vi varandra mer, säger Sofia Andersson Lundberg.

Fakta Nolia Ledarskap & HR

Datum: 21-22 oktober

Plats: Skellefteå Stadshotell

Tema: Kommunikation & teambuilding (dag 1), leda i förändring för tillväxt (dag 2)

Moderator: André Pops

Arrangör: Nolia AB (www.nolia.se)

Johanna Blylod, projektledare Nolia Ledarskap & HR

0730 – 045 84 46, johanna.blylod@nolia.se

• nolia ledarskap
  • inspirerande föreläsningar

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.