Linda Pira årets förebild på Nolia Karriär

Årets förebild på Nolia Karriär är rapparen, sångerskan och programledaren Linda Pira.

Om jag kan vara en förebild och ge inspiration är det jättebra, för det behövs. Kvinnliga förebilder är jätteviktiga, säger Linda Pira som kommer att tala på alla de fyra orter där Nolia Karriär hålls.

Nolia Karriär är mötesplatsen och mässan för personlig utveckling, rekrytering och karriär som arrangerats av Nolia ABi 23 år. Den hålls på fyra norrländska orter under februari 2017. I år går den i Piteå, Umeå, Östersund och Sundsvall.

Nolia Karriär har varje år en förebild som talar inför mässans besökare, framför allt gymnasieelever. Årets förebild är Linda Pira, som på de fyra orter Nolia Karriär hålls kommer att inspirera och berätta om sitt liv.

– När jag var liten fanns det inga kvinnliga förebilder inom hiphop. Om jag kan vara en förebild och ge inspiration är det jättebra, för det behövs. Kvinnliga förebilder är jätteviktiga, säger Linda Pira.

Linda Pira växte upp i Stockholmsförorten Hässelby där hon, fylld av överskottsenergi, uppfattades som stökig. Detta fick föräldrar att förbjuda sina ungdomar att umgås med henne. Hon fick sluta på högstadiet och socialtjänsten placerade henne på ett hem för ungdomar med missbruksproblem, trots att Linda Pira inte hade drogproblem.

Men det skulle vända för henne. Hon kom hem och började sånglinjen på gymnasiet Fryshuset, där även artister som Lykke Li, Näääk och Sebbe Staxx studerade.

2012 var hon på väg att lämna Sverige på obestämd tid och satsa på en karriär som thaiboxare men hon fick istället ögonen på sig i samband med EP:n Matriarken och dubbelsingeln ”Bang Bang/Bäng Bäng" som släpptes 2013.

Samma år gick den webbexklusiva musikserien ”Linda Pira – som du inte visste om” i SVT Play. I dokumentären beskrev en av producenterna, Agnes-Lo Åkerlind, Linda Pira med orden "Hon är eftertänksam och rationell, politisk samtidigt som hon inte är det, kicksökare och soft. Hon är en förebild men gör bara sin egen grej. Dessutom verkar hon i en bransch där vi av kvinnligt kön är underrepresenterade och det intresserar mig."

Sitt stora genombrott kom året därpå då remixen av "Knäpper mina fingrar" gick in på Digilistan och hon tilldelades priset "Årets nykomling" på Grammisgalan 2014. Samma år var hon sommarpratare i P1. 2015 vann Pira i kategorierna "Årets låt" och "Årets hiphop/soul" på P3 Guldgalan.

Under våren 2016 blev Linda Pira programledare i SR P3 tillsammans med Sanna Bråding för programmet Pira & Bråding i P3. Där intervjuar de både kända och okända människor som delar med sig av sina livsöden och berättar om det där avgörande ögonblicket som förändrat deras liv.

– Att Linda Pira skulle bli årets förebild var ett självklart val för oss med sitt engagemang och förmåga att övervinna hinder, säger Nolia Karriärs ena projektledare, Kristin Olsson.

Hon får medhåll av Nolia Karriärs andra projektledare, Monica Pettersson.

– Hon har gjort en fantastiskt intressant livsresa och är en otroligt inspirerande person, säger hon.

Pressbilder på Linda Pira kan laddas ner på http://www.luger.se/press#LindaPira

Monica Pettersson, projektledare Piteå och Östersund
0911-649 35, 0730-88 03 30
monica.pettersson@nolia.se

Kristin Olsson, projektledare Umeå och Sundsvall
kristin.olsson@nolia.se

Mötesplatsen för rekrytering och karriär har i år arrangerats i 23 år. Genom åren har över 200 000 personer besökt mässan. På Nolia Karriär kan man möta utbildningar inom alla nivåer. Här finns högskolor och universitet, internationella utbildningar och yrkesutbildningar men också till exempel folkhögskolor. I år hålls Nolia Karriär på fyra orter: Piteå 14 februari 2017, Umeå 16 februari, Sundsvall 21 mars och Östersund 23 mars 2017.

• nolia karriär

• Östersund