Målet inom räckhåll för Stora Nolia i Piteå

Det blev en lite lugnare dag under torsdagen än under gårdagens rekordartade dag med den bästa besökssiffran under dag i Piteå på tolv år.

– Tre dagar kvar, nu gäller det. Med normala besökssiffror de tre kommande dagarna kommer vi att nå totalt 100 000 besökare, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Efter en kvällsöppen onsdag med rekordstämpel som lockade hela 16 088 personer blev det en lite lugnare dag under torsdagen då det kom 8 153 personer. Hittills har det kommit 69 398 personer, det är nästan 5 000 fler besökare än under Stora Nolia motsvarande tid i Piteå för två år sedan och i paritet med samma antal dagar i Umeå ifjol.

– Vi hade inte heller trott att det skulle slås några rekord i dag. Det går inte att begära att Piteå ska kunna slå oss med häpnad varje dag, säger Tommy Abrahamsson och skrattar.

Med den bästa besökssiffran för en enskild dag på tolv år i ryggen ser möjligheten att nå totalsiffran 100 000 besökare under mässans nio dagar fortfarande ljus ut.

– Det behövs bara drygt 10 000 besökare i snitt per dag för att vi ska kunna nå och slå målet att kunna överträffa besökssiffrorna under förra årets mässa i Umeå. Jag vet att det går. Om det är någonstans det går, så är det här i Piteå, säger Tommy Abrahamsson.

Tommy Abrahamsson
tommy.abrahamsson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställande företag varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 6 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 6-14 augusti 2016

Plats: Piteå