Nolia redo och Covid-19 certifierat när samhället öppnas

Efter regeringens besked att avveckla restriktionerna till steg 4 den 29 september 2021 är Nolias vd både glad och redo men också ödmjuk inför fortsatta utmaningar.

– Vi är redo och har Covid-19 certifierat våra mässhallar och konferenslokaler, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia AB.

Nolia AB:s vd berättar att det är en historiskt tung tid som nu ser sin ljusning.

– Efter gårdagens besked att regeringen går vidare i planen för att avveckla restriktionerna till steg 4 den 29 september 2021 gläds vi åt att samhället nu är på väg tillbaka till någon form av normalläge, men framför allt att allt färre insjuknar och att ännu färre behöver intensivvård, säger Jonas Dahlberg.

Han är självklart också glad över att få återgå till det mer normala.

– Vi önskar ju inget annat än att få göra det vi helst av allt vill. Att låta människor mötas för att utveckla sig själva och sina verksamheter, bygga starkare och nya nätverk, skapa innovationer tillsammans, öga mot öga, för att utveckla men också stärka näringsliv och samhälle. Vi brukar säga att där människor möts händer bra saker.

Nolias vd pekar på att möten är viktiga oavsett var de sker.

– Det spelar ingen roll om det i våra konferenslokaler eller på de mässor som kommer att göras av oss eller som kommer att hållas hos oss eller någon annanstans. Det viktigaste är att nu börja mötas igen, säger Jonas Dahlberg som dock är ödmjuk inför de fortsatta utmaningar som finns.

För att kunna genomföra säkra konferenser och mässor har Nolia Covid-19 certifierat sina lokaler och mässhallar. Den internationella certifieringen, som är framtagen av SAFE Asset Gruop, innebär att anläggningarnas förberedelser och rutiner för att hantera covid-19 har godkänts enligt standarden ”Covid-19 Compliant”. I bedömningspunkterna ingår allt från ledningssystem, riskanalys, skyltmaterial och tillgången på handspritstationer till utbildning och säkerhetsrutiner.

– Vi avser även genomföra säkra mässor inom ramen för "vi ses säkert”, konceptet som de stora svenska mässanläggningarna gemensamt tagit fram, säger Jonas Dahlberg och fortsätter:

– Vi kommer inte att ta några beslut som riskerar att förvärra smittläget. Alla arrangörer har ett stort ansvar för att göra sina arrangemang som säkra som möjligt och avstå ifall osäkerheten är för stor. Det är viktigt att vara fortsatt ansvarsfull, säger Nolias vd.

vd, Nolia AB

jonas.dahlberg@nolia.se