Nu öppnar Nolia Trädgård – största trädgårdsmässan norr om Stockholm

Årets Nolia Trädgård öppnar med nyheter, som expertpanel och en scen mitt i mässan, men också med positiva besökare och inspirationsytor som tagits fram av trädgårdselever.

– Det känns fantastiskt roligt att få se frukten av det vi arbetat med i över ett år, säger projektledare Kristin Olsson.

Förra årets mässa blev en succé med cirka 7000 besökare och nöjda utställare. Direkt efter mässan var klar inleddes arbetet med årets mässa och nu får teamet bakom mässan se utfallet av sitt arbete.

– Att döma av intresset från besökare via sociala medier och i direktkontakt med oss ser årets mässa att ha alla förutsättningar att nå fler än nån gång tidigare, säger Kristin Olsson, projektledare för mässan.

Eleverna på grundutbildning trädgård på Forslundagymnasiet i Umeå sköter både mässkaféet och har byggt upp en inspirationsyta på mässan i form av ett orangeri som fyllts med spännande saker.

– Jag tycker att det är roligt att mässan öppnar och det tycker eleverna också,

säger Elisabeth Vallrud, trädgårdslärare på Forslundagymnasiet.

Hon tycker inspirationsytan ser helt fantastisk ut. Dessutom anser hon att mässan är mycket bra.

Det tycker även Marianne Gustafsson i Trädgårdsföreningen Maskrosen i Junsele. De fyller för tredje året i rad en minibuss och åker de dryga 20 milen enkel väg till mässan

– Vi ser fram emot att komma på mässan. Det ska bli jätteroligt. Det är en trevlig mässa som inte är för stor så att man hinner gå flera varv. Nolia Trädgård har också många bra utställare och Nolia har fantastiskt trevlig personal, så det ska bli väldigt trevligt, säger Marianne Gustafsson.

Trädgårdsambassadören och författaren Mariana Mattsson leder programmet under Nolia Trädgård.

– Det känns jätteroligt att få leda ett program med en enorm bredd och variation, säger hon.

Hon lyfter fram Nolia Trädgård som scenen för norrländska odlare.

– Jag kommer också att prata om min debutroman, en hortikulturell berättelse om radikala livsval. Att förmedla odlingsinspiration och kunskap i romanform har visat sig vara vansinnigt roligt, säger Mariana Mattsson.

Kristin Olsson, projektledare Umeå
kristin.olsson@nolia.se

Plats: Nolia AB, Signalvägen 3, Umeå
Öppettider:
Fredag 21/4, kl 10-17
Lördag 22/4, kl 10-17
Söndag 23/4, kl 10-16

Nolia Trädgård arrangeras av Nolia AB och är den största trädgårdsmässan norr om Stockholm. Här samlas cirka 7000 besökare och över 70 utställare. 2017 arrangeras mässan för sjätte året i rad och hålls i år 21-23 april i Umeå på Nolia, Signalvägen 3. Nolia Trädgård är en mötesplats för alla som gillar trädgård, inredning och mat. Här får besökarna inspiration, nya kunskaper och möjlighet att handla växter och mycket annat till trädgården, altanen, balkongen eller fönsterbänken. Mässan genomförs i Umeå i april varje år.