Rekordtidig säljstart till nästa års Stora Nolia i Umeå

Årets Stora Nolia i Piteå är i stort sett helt fylld och nu har försäljningen till nästa års mässa i Umeå redan inletts.

– Det är rekordtidigt. Vi har aldrig tidigare inlett försäljningen på bred front till Stora Nolia så här långt innan mässan öppnar, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia.

Att exempelvis utställare i Umeå bestämmer sig för att ställa ut nästa gång mässan går i Umeå är inget ovanligt, men att Nolia inleder säljstart på bred front så tidigt som 15 månader innan mässan öppnar är rekordtidigt enligt mässans projektledare, Peter Kattilasaari.

– Intresset för årets mässa i Piteå är fantastiskt stort. En vecka in i försäljningen ser intresset för mässan 2019 i Umeå också ut att vara jättestort, säger han.

Mässans projektledare passar också på att släppa några nyheter inför mässan 2019.

– Vi kommer att flytta områden mellan mässhallarna. Det gör vi både för att förbättra upplevelsen av mässan för besökarna, ge utrymme för fler nyheter, men också för att ge utställarna bättre förutsättningar, säger Peter Kattilasaari.

Bland annat ges bo och bygg ökat utrymme samtidigt som form och design, hälsa och livsstil samt samhällsinfo ges en mer framskjuten placering på mässområdet. Dessutom utvecklas konceptet med ”skafferiet”, en saluhall med matupplevelser, ytterligare från årets mässa i Piteå.

Stora Nolia 2019 i Umeå kommer att bygga ännu mer på nyheter och upplevelser än tidigare mässor berättar projektledaren.

– Bland annat därför kommer vi att arbeta med att bygga partnerskap med företag och organisationer för att tillsammans göra en mässa som känns aktuell, angelägen och intressant, säger Peter Kattilasaari.

Peter Kattilasaari, projektledare
peter.kattilasaari@nolia.se

Fakta Stora Nolia:
Stora Nolia är en av Sveriges ledande besöks- och handelsplatser. Mässanär en nio dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 90000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna närmare 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. Totalt bidrar mässan till värden på nära 600 miljoner till regionen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 4 augusti. Nästa år hålls mässan i Umeå och öppnar 3 augusti 2019.

Tidpunkt: 3–11 augusti 2019

Plats: Umeå