Skogsnolia öppnar upp för fler mitt i en av världens viktigaste skogsregioner

Skogsnolia 2019 öppnar på torsdagen med ökad öppenhet, hopp om nya besökare och med mängder av nyheter från utställare. Dessutom är alla utställare som förväntas vara på en viktig skogsmässa med på mässan.

– Jag hoppas alla med minsta intresse för skog kommer till mässan. Utbudet av utställare och aktiviteter är fantastiskt och SLU har studenter som ställer upp som guider under mässan, säger Kristin Olsson, projektledare för Skogsnolia.

Det är mitt I ett av världens viktigaste kompetenscentrum när det gäller stora delar av skogsbranschen som Skogsnolia hålls. Här finns inte bara några av de världsledande förädlingsindustrierna, skogsägareföreningarna, tillverkare av maskiner och tillbehör utan också världens ledande skogsfaktultet på SLU i Umeå.

Några dagar innan mässan tweetade en av utställarna, Trelleborg Wheels ut följande: Given that the largest number of forest machine manufacturers in the world are located in the Umeå region, Skogsnolia becomes the obvious meeting place for the forest industry.

– Vi kan inte annat än att hålla med, säger Kristin Olsson.

Hon pekar på att Skogsnolia nu hålls mitt en bransch som utvecklats enormt bara under de fyra år som gått sedan senast Skogsnolia hölls.

– Innovationskraften, framgångarna och kompetensen hos hela branschen går hand i hand med den ökande betydelsen av skog som råvara i arbetet med omställningen till ett samhälle som ska bli allt mindre beroende av fossil råvara, säger Kristin Olsson.

Hon berättar att skogens betydelse gör att allt fler grupper intresserar sig för skogsbranschen.

– Skogen berör alla. Det avspeglas inte minst här på Skogsnolia. Men vi måste också möta upp intresset med att göra det enkelt att komma och ta del av mässan. Därför har vi, och våra utställare, gjort ett fantastiskt arbete med att göra Skogsnolia mer öppet för fler, säger Kristin Olsson.

Bland annat lyfter hon fram att SLU har studenter som ställer upp som guider under mässan för att göra mässan mer tillgänglig.

– Med dem går att det att få ökad förståelse för hur allt hänger ihop och vad de olika utställarnas roll i skogsbranschen, avslutar Kristin Olsson.

Öppettider:

Torsdag 13 juni 2019: 09:00-17:00
Fredag 14 juni 2019: 09:00-17:00
Lördag 15 juni 2019: 09:00-16:00

Kristin Olsson, projektledare
kristin.olsson@nolia.se

Skogsnolia är sedan starten 1984 en av de viktigaste skogsmässorna i Sverige med cirka 200 utställare och 13 000 besökare. Skogsnolia hålls i Håknäs, Vännäs 13-15 juni 2019.