Stora Nolia viktigt evenemang för österbottniska utställare

Varje år Stora Nolia arrangeras deltar ett stort antal finska utställare tack vare närheten till Sverige. Det gäller inte minst då mässan hålls i Umeå som har färjeförbindelse med Vasa.
– Stora Nolia är förstås ett viktigt evenemang för österbottniska företag. Det är en stor folkfest som erbjuder en ypperlig möjlighet att komma i direkt kontakt med svenska konsumenter, säger Riikka Ylikangas internationaliseringsexpert på Viexpo.

Det är, som vanligt, flera finska och inte minst österbottniska företag som kommer att ställa ut på årets Stora Nolia som hålls 5-13 augusti i Umeå.

– Stora Nolia har stor betydelse för oss. Vi får ju nästan 70 procent av nya kunder från mässor. Dessutom håller vi på att starta upp vårt arbete i Umeå och Luleå med trapprenoveringar och trappräcken, så mässan är väldigt viktig för oss, säger Simon Käld, vd på Trendtrappan.

Han får medhåll av Tero Seppänen på Timapuu.

– Stora Nolia är en av de viktigaste mässorna för oss. Kunderna vill se våra grillkåtor och lusthus men även bastur i verkligheten. Det gäller särskilt när man satsar på kvalitet och finish, säger han.

Att betydelsen av Stora Nolia är stor för inte minst österbottniska företag vittnar företaget Viexpo om.

– Det vore ett utmärkt ställe för många små företag inom den kreativa industrin att visa upp sitt kunnande för de stora folkmassorna. Även österbottniska motorföretag inom turismen är traditionellt väl representerade på Stora Nolia, eftersom turismen över Kvarken ökar kontinuerligt, säger Riikka Ylikangas på Viexpo.

Viexpo är ett företag som samarbetar med allt från kommuner, företagarföreningar och handelskammare till arbets- och näringsministeriet. De erbjuder De erbjuder internationaliseringstjänster till små och medelstora företag. Deras huvuduppgift är att bistå företagen inom alla branscher i export- och internationaliseringsfrågor med hjälp av rådgivning och olika tjänster.

– Marknaden på andra sidan Kvarken är mycket intressant för österbottniska företag, eftersom det är vår närmarknad. Detta är en styrka och en möjlighet för företag i båda länderna. Den mångsidiga industrin på andra sidan Kvarken är lockande för företagen i Österbotten och flera gemensamma projekt är på gång där parternas kunnande och styrkor kombineras effektivt redan i dagens läge, säger Riikka Ylikangas.

Hon lyfter särskilt byggbranschen som intressant för österbottniska företag.

– Dessutom är samarbetet inom cleantech betydande. Samverkan och ett ökat utbyte mellan de nordligaste länen i Sverige och Österbotten är definitivt viktigt. Genom ett regelbundet utbyte av information, tät dialog och ett nära samarbete blir marknaderna bekanta och känns som en genuin närmarknad för företagen.

– Därför uppmuntrar vi också företagen i Österbotten att komma med på Stora Nolia-mässan, säger Riikka Ylikangas.

Lars Olovson
+46(0)90-16 34 05
+46(0)70-510 73 58
lars.olovson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 5 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 5-13 augusti 2017

Plats: Umeå