Stort intresse för jubilerande SEE hållbarhetsvecka i Västerbotten

Årets SEE hållbarhetsvecka i Västerbotten hölls för tionde gången med aktiviteter i hela 24 orter och stort genomslag i media.

– Vi har fått större spridning av våra aktiviteter, både geografiskt och medialt än under tidigare år. Det har ökat kunskapen om vad SEE är, säger Kristin Olsson från Nolia som är hållbarhetsveckans projektledare i Västerbotten.

SEE hållbarhetsvecka drivs som ett årligt återkommande projekt sedan starten 2009 och hölls i år för tionde gången. Under åren har verksamhetsområdet vuxit till att omfatta Västerbottens och Norrbottens län.

– Det som är speciellt för SEE hållbarhetsvecka är att programmet skapas av de deltagande aktörerna och är en gemensam kraftsamling för att ge alla, inte minst ideella krafter, möjligheten att visa hur de bidrar till en hållbar utveckling men också öka möjligheterna att nätverka och marknadsföras i ett större sammanhang, säger Kristin Olsson.

Hon är extra glad över att det i år hölls hela 134 programpunkter fördelat under 276 tillfällen på 24 orter i Västerbotten.

Dessutom var medieintresset större än på länge där bland annat SEE-kommunerna Robertsfors och Lycksele uppmärksammades. Exempelvis fick Lycksele möjlighet att lyfta fram ”Gå och cykla till skolan” som innebar att kommunen uppmanade föräldrar och elever att ställa bilen åt sidan och gå eller cykla till och från jobbet eller skolan.

Under veckan berättades från Umeå om vegetarisk vecka i den kommunala för- och grundskolan samt om en företagsfrukost om Agenda 2030 som hölls av Trossa och Sida.

Från veckans aktiviteter i Skellefteå kommun lyftes exempelvis den solcellsmonter som satts upp av Energi- och klimatrådgivningen, Skellefteå kommun men också äppeldagsfirande samt återbrukskultur på Edelviks folkhögskola i Burträsk.

– Intresset för hållbarhet och Agenda 2030 verkar vara på topp. Jag ser redan fram emot nästa års hållbarhetsvecka, säger Kristin Olsson.

Kristin Olsson, projektledare

kristin.olsson@nolia.se

SEE hållbarhetsvecka är en årligen återkommande arrangemangsvecka som hålls i Västerbottens och Norrbottens län under vecka 38. SEE är en förkortning för Social, Ekonomisk och Ekologisk hållbar utveckling. I grund och botten handlar veckan om att uppmärksamma och stärka aktörer som satsar på att bidra till en hållbar utveckling, ge möjligheter att nätverka och marknadsföras i ett större sammanhang samt sprida information och goda exempel så att fler aktörer påbörjar sitt hållbarhetsarbete. Ledningsgruppen för Västerbottens läns består av följande parter: Länsstyrelsen i Västerbotten, Västerbottens läns landsting, Region Västerbotten, Umeå universitet, Umeå kommun, Skellefteå kommun samt Nolia AB.

• see

• Västerbotten