”Suget efter vår och trädgård verkar enormt”

Kristin Olsson, projektledare för Nolia Trädgård, summerar första dagen av årets Nolia Trädgård:

– Det har varit en fantastisk första dag med glada och nyfikna besökare. Suget efter vår och trädgård verkar enormt – kanske inte så konstigt med tanke på årets vinter, säger en mycket nöjd Kristin Olsson.

Årets Nolia Trädgård öppnade med digert program som bland annat innehöll ett föredrag av Susanna Rosén, journalist, författare och fotograf, och barnbarn till landshövdingen Gustav Rosén om hur han fick Västerbotten att grönska.

Programutbudet beskrivs av programledaren Mariana Mattsson som det bästa, bredaste och norrländska programmet någonsin.

– Med årets program, vår rådgivningsgata och med våra engagerade utställare befäster vi positionen som en av landets viktigaste kunskapscentrum för trädgård, säger Kristin Olsson.

Men det är något annat som hon väljer att lyfta fram som mässans riktiga styrka.

– Det är våra besökare som gör mässan så speciell och fantastisk. De möten som sker på mässan mellan besökare, med utställare och med de trädgårdsexperter som finns på plats gör detta till en mötesplats där hela det norrländska trädgårdsintresset utvecklas och får utlopp, säger Kristin Olsson.

Hon berättar också att intresset för workshopparna är stort.

– Det är roligt att se hur detta tagit en naturlig plats på mässan redan första året med ett stort intresse från besökarna, säger Nolia Trädgårds projektledare, Kristin Olsson.

Antal besökare dag 1: 2100 personer (2267 förra året)

Kristin Olsson, projektledare Umeå

kristin.olsson@nolia.se

Nolia Trädgård arrangeras av Nolia AB och är den största trädgårdsmässan norr om Stockholm. Här samlas cirka 8000 besökare och över 70 utställare. 2018 arrangeras mässan för sjunde året i rad och hålls i år 20-22 april i Umeå på Nolia, Signalvägen 3.

Nolia Trädgård är en mötesplats för alla som gillar trädgård, inredning och mat. Här får besökarna inspiration, nya kunskaper och möjlighet att handla växter och mycket annat till trädgården, altanen, balkongen eller fönsterbänken. Mässan genomförs i Umeå i april varje år.