Tillväxtmotorn Nolia nominerat till ​Västerbotten Grandpris

Västerbotten Grandpris delas ut i samband med att Västerbotten på Grand Hôtel invigs 22 januari 2019. Granddagarna arrangeras för 29:e året och i är samverkar Region Västerbotten med Skellefteå Kraft och Sparbanksstiftelsen Norrland. 2019 års tema är ”Från drivkrafter till konkurrenskraft”.

Priset Nolia nominerats till tilldelas en aktör som "genom sitt sätt att agera lyfter Västerbotten nationellt och internationellt". Utmärkelsen syftar till att "uppmärksamma en person, organisation, eller ett företag från länet, som genom att adressera och mobilisera sina egna och andras drivkrafter, bidragit till ett än mer konkurrenskraftigt och utvecklingsstarkt Västerbotten".

– Att bli nominerat tillsammans med exempelvis Umeå Institute of Design, Umeå Biotech Incubator (UBI) och Stalon AB, men också personer som Malin Ackermann, Ida Oderståhl, Tomas Lundmark på SLU och vd:n på Northvolt, Peter Carlsson är såklart väldigt hedrande. Dessutom vill jag nämna Change the game, som varje år håller ett event på Nolia, säger Jonas Dahlberg, tf vd på Nolia AB.

Han tycker att det är glädjande att nomineringen lyft fram att Nolia skapar affärer och är en tillväxtmotor.

– Det är också roligt att man, i nomineringen, berättar att våra mötesplatser både gynnar besöksnäringen samtidigt som de ger regionens företag möjligheter att nå nya marknader, säger Jonas Dahlberg,

Läs mer om priset på Vasterbotten.nu

Motiveringen i sin helhet:

Motivering: Genom mötesplatser som varje år ger upp emot 200 000 människor möjlighet att mötas, utbyta erfarenheter, skapa affärer och tänka nytt är Nolia AB en tillväxtmotor i regionen. Med mötesplatser för stora multinationella företag inom gruv- och träindustrin, såväl som små mikrobryggerier, gårdsbutiker och lokala föreningar finns en bredd som inte bara leder till beläggning hos hotellen utan ger regionens företag möjligheter att nå nya marknader.

Övriga nominerade:

• Malin Ackermann
  • Andra varvet ekonomisk förening
  • Peter Carlsson, VD Northvolt
  • Umeå Institute of Design
  • Ida Oderstål
  • Dr Ambra Trotto, studioföreståndare, RISE Interactive
  • STALON AB, Maria och Daniel Axelsson
  • Umeå Biotech Incubator (UBI)
  • Tomas Lundmark, SLU
  • Stalo Adventure