UnderbaraClara lyfter landsbygd som fördel under Stora Lulemässan

Då Stora Lulemässan öppnar kan man avsluta arbetsveckan med en föreläsning i hur man gör för att bli en digital entreprenör och samtidigt få hela mässan på köpet. Bloggaren Clara (UnderbaraClara) Lidström och internetforskaren Annakarin Nyberg berättar att bo på landsbygd kan vara en fördel, hur de lyckats och passar på att spräcka myter, som att man måste kunna mycket om teknik för att bli framgångsrik.

Intresset för att jobba som digital entreprenör verkar aldrig minska och det är lätt att förstå varför. Bland annat lockar möjligheten att få leva på sitt brinnande engagemang och kunna styra över sitt arbetsliv. Att vara digital entreprenör är dessutom möjligt oavsett var man bor. Dessutom kan det vara en fördel att bo på landsbygden, något som bloggaren Clara (UnderbaraClara) Lidström visat. Hon driver en av landets största bloggar och är ett lysande exempel på hur man kan professionalisera sina fritidssysslor.

Under Stora Lulemässans öppningsdag, fredag 30 oktober, håller hon en föreläsning i digitalt entreprenörsskap tillsammans med internetforskaren Annakarin Nyberg, som har skrivit boken Digitalt entreprenörsskap.

Hon menar att det finns många myter om att arbeta digitalt.

– Det är en myt att man måste kunna väldigt mycket om teknik för att bli en framgångsrik digital entreprenör. Vår föreläsning visar att många digitala entreprenörer till en början har varit ovana, för att inte säga rätt så okunniga när det kommer till frågor som rör teknik, säger Annakarin Nyberg.

Föreläsningen vänder sig både till de som redan är företagare och till en nyfiken allmänhet som intresserar sig för samhällets digitalisering.

Några av frågeställningarna som tas upp är: Vad betyder det till exempel att vi idag helt eller delvis kan driva företag med basen i sociala medier? Vilka utmaningar står vi inför, vilka möjligheter följer och hur kan vi hantera dem?

– Jag hoppas kunna inspirera våra åhörare till att utforska nätets möjligheter i sitt företagande. Men även att lära sig hantera de utmaningar som följer av att vara en aktiv och framträdande aktör på nätet idag, säger Annakarin Nyberg.

Föreläsningen har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Nolia, Swedbank samt Lions Cancerforskningsfond vid Umeå universitet och Kvinnor i Lions. Cancerforskningsfonden firar 50 år och passar på att fira det under Stora Lulemässan med en monter där de bland annat säljer lotter till förmån för fonden. Dessutom deltar projektet Kvinnor i Lions för att öka kvinnoandelen bland klubbmedlemmar och ledare i norra Sverige.

– Jag hoppas att många tar chansen att förena nytta med nöje och avslutar arbetsveckan med en föreläsning i entreprenörskap samtidigt som man får hela mässan på köpet, säger Martin Enqvist, Lions Cancerforskningsfond vid Umeå universitet.

Fakta Stora Lulemässan:

Tidpunkt: 30/10 – 1/11, 2015 (fredag – söndag). Öppet alla dagar klockan 10.00-17.00.

Plats: Arcushallen, Luleå

Teman: Teknik, hälsa, hem, fritid, motor, information, design, barn, skönhet, mat.

Webb: www.nolia.se/lulemassan

Arrangör: Nolia AB