Välfyllt med aktiviteter under Stora Lulemässan

Det är ett fullspäckat program som besökarna av Stora Lulemässan kan ta del av, med allt från Angry Birds och hårshow till Roy Fares och jaktföreläsning.

– Vi har packat programmet fullt med höjdpunkter och en massa andra aktiviteter där alla ska kunna hitta intressanta inslag, säger Ann Vikström, projektledare för Stora Lulemässan.

På fredag öppnar Stora Lulemässan och programmet är klart med en mängd punkter som tagits fram för att locka en bred publik.

– Både mässan och programmet har grundtanken att alla ska hitta intressanta inslag att ta del av, säger Ann Vikström, projektledare för Stora Lulemässan.

Varje dag öppnar programmet på stora scenen med Monsterdockornas show där Luleå Rytmik & Balettförening bjuder på show med dansande monsterdockor. Varje dag avslutas programmet på stora scenen med en färgsprakande show med det senaste inom hårmode då Salong Stil genomför sin hårshow.

Roy Fares och mer på Köksscenen

Men det är inte enda scenen som används under Stora Lulemässan. Till köksscenen kommer Roy Fares, superkonditorn som bland annat är känd från TV-programmet Dessertmästarna United States of Cakes" baserad på hans bok med samma namn.Han kommer att visa sin skicklighet på Köksscenen och ge tips på hur man lyckas med sin bakning. Dessutom kommer Susanne Johnsson från Biergo att lära ut viltköttets positiva egenskaper men också berätta om skillnaden mellan souvas och renskav samt hur man hittar den optimala smaken. Det blir också chokladfrossa och hälsa med Unicity på Köksscenen.

På stora scenen blir det bland annat, förutom det tidigare nämnda, även inspirerande inredningstips och praktiska råd med Kreativo, hur man klär sig glad av Helena med stil och flera auktioner som hålls av Lakkapää.

Fler aktiviteter än de på scenerna

Det blir dessutom inspirerande föreläsningar. På fredag kommer internetforskaren AnnaKarin Nyberg att föreläsa tillsammans med bloggdrottningen Clara ”UnderbaraClara” Lidström under rubriken Digitalt entreprenörskap och landsbygd. På lördag föreläser jaktprofilen Robert Salomonsson, som lockat storpublik på Stora Nolia i både Piteå och Umeå, om rovdjursjakt med hund.

– Men det blir också så mycket mer. Jag kommer att titta på när Northern Light films visar sina skotrar som finns på mässan lördag.Dessutom kommer jag varken att missa föreläsningen om linsbyte och ögonlaser eller Norrbottens luciakandidater som kommer på söndagen, säger Ann Vikström.

Hon tipsar också om allt som inte visas på de båda scenerna.

– Besökarna kommer att kunna ta del av allt från fartfyllda aktiviteter med Teknikens Hus till att få möta ”Red” från Angry Birds. Det kommer att bli många aktiviteter för barn och unga, berättar Ann Vikström, projektledare för Stora Lulemässan.

Fakta Stora Lulemässan:

Öppettider och entré

30 okt- 1 november 2015

klockan 10.00-17.00

Plats: Arcushallen, Arcusvägen 61, Luleå

Teman: Teknik, hälsa, hem, fritid, motor, information, design, barn, skönhet, mat.

Webb: www.nolia.se/lulemassan

Arrangör: Nolia AB

Entréavgifter (inkl moms)

Vuxna 100 kr,

13-17 år 40 kr

0-12 år gratis i målsmans sällskap.

Fritt återbesök.

Entréer

Entré A – för dig som betalar din entré kontant eller med betalkort.

Entré B – som entré A samt för dig med förköp och inbjudningskort.

Vuxna kan köpa sina biljetter i förväg på:

Ann Vikström, projektledare Stora Lulemässan

0911-649 39, 070-325 29 77

ann.vikstrom@nolia.se

erik.safvenberg@dynamopress.se

• program
  • inspirerande föreläsningar
  • nolia höst

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.