Vilket blir årets varumärke i Piteå?

Näringslivets dag i Piteå uppmärksammar och hyllar personer och prestationer från Piteå näringsliv. Målet är att ingjuta ännu mer mod, passion och väcka lusten hos ännu fler företag och entreprenörer att vilja sträva efter nomineringar och priser. Helt enkelt för att de är värda det. Dagen har utvecklats till en viktig mötesplats för nätverk och affärskontakter och galamiddagen bjuder på årets bästa affärsmingel. Årets Varumärke är ett nytt pris för i år som delas ut av Helikopter Brand Design.

Näringslivets Dag hålls i år den 10 november på Pite Havsbad och projektleds av Nolia AB. Det är ett evenemang som vuxit år från år, både vad gäller deltagare och antalet priser. I år kommer totalt sju priser att delas ut till de Piteföretag och näringslivsprofiler som utmärkt sig särskilt.

Nu är nomineringsprocessen avslutad och vi börjar med att tillkännage de varumärken som är nominerade till Årets Varumärke. I juryn sitter Mats Långström, Helikopter Brand Design, Anders Ådemo, Pite Energi, Malin Mäntyranta, Money Revision och Anja Röden, Plan 7.

Pite Summer Games med motiveringen:

”Kanske har fotbollsvärldens nästa Marta och Ronaldo redan har satt sina fotavtryck på Piteås gröna gräsytor. Om, och när det blir känt, kommer de kanske att berätta om den där speciella frisparken under midnattssolen i Piteå. Pite Summer Games är ett varumärke fulladdat med både värdskap och vänskap. Ända sedan starten har de, år efter år, konsekvent och kompromisslöst levererat en organisatoriskt fulländad megafest som lockar glada barn, ungdomar och fotbollsälskare från hela världen till Piteå.”

Kjell-Anders Johansson som är verksamhetschef för Piteå Summer Games tycker att det är jätteroligt att vara nominerad i denna kategori.

– Vi har ett mycket starkt varumärke i Piteå kommun och blir förstås taggade av att bli uppmärksammande.

Lundqvist Trävaru AB med motiveringen:

"Flexibla, norrländska i sin kundservice och deras virke är kanon”. Så låter det när kunderna recenserar Lundqvist Trävaru på internet. Det som började med ett möbelsnickeri åt försvaret 1936 är idag lika mycket en innovations- som träfabrik. Ett företag som vågar gå före med moderna lösningar och djärv kommunikation som gett dem medialt genomslag. Samtidigt som de visar goda försäljningssiffror har de både glädje och ork att förstå värdet av att utveckla ett starkt och framgångsrikt arbetsgivarvarumärke.”

Johan Aldrin, försäljningschef på Lundqvist Trävaru, blev både smickrad och väldigt glad för denna nominering.

– Vi ser det som ett tecken på att vi gör rätt saker, vi tycker att det är viktigt att vår personal tycker att det är roligt att arbeta här. Johan menar också att Lundqvist Trävaru gillar att sticka ut och ligga i framkant och att det är så vi vill att vårt varumärke ska uppfattas.

KUST Hotell & Spa med motiveringen:

”Det var inte bara ett hotell som plötsligt reste sig och gav Piteå en helt ny skyline. Det var ett ”lovebrand” som byggdes upp från grunden och blev en snackis i såväl Sverige som norden. En viktig del av framgången ligger i det omsorgsfulla varumärkesarbetet. Det handlade om Kicki, Tage och Roland. Det var historien om familjen Skoog. Det var de genuina berättelserna och det egna, djärva formspråket som omsorgsfullt mejslades fram och tilläts ta plats. Kust Hotell & Spa har bara funnits i drygt ett år men är redan älskat och känt i hela regionen vilket inte minst syns i alla välförtjänta nomineringar och priser som mer eller mindre regnat över dem.”

Sedan start har KUST Hotell & Spa blivit uppmärksammande och prisade på olika sätt. Just nu är man nominerade i många olika kategorier, bland annat designpriset, årets miljöpris och World Luxury Hotel Awards.

Vi frågade Christina Skoog om hur det känns att bli nominerade till Årets Varumärke i Piteå bland så många andra nomineringar och hon tycker att det är fantastiskt roligt och poängterar att alla nomineringar är lika roliga och lika mycket värda.

– Just denna nominering är rolig eftersom den är ett bevis på att vårt gedigna och hårda arbete med varumärket och konceptet har lönat sig.

Fakta:

Initiativtagare och grundare av Näringslivets Dag är Piteå Kommun där Nolia AB fungerar som projektledare och administratör. Program och priskategorier tas fram i samarbete med en arrangörsgrupp bestående av Piteå Kommun, Företagarna, PiteåEntreprenörerna, Destination Piteå och PIKAB.

Mer information finns på: www.naringslivetsdag.se

Vid frågor kontakta:

Helene Ljungstedt, projektledare Nolia