Wood Building Summits Key Note Speaker: Trä är demokratiskt

Årets Key Note Speaker på konferensen Wood Building Summit i Skellefteå är arkitekten och professorn Magnus Silfverhielm. Han är engagerad i trä som byggnadsmaterial.

– Det är varmt redan från början, det går att påverka, det är demokratiskt och det går att bearbeta industriellt och ge jobb till de som behöver, säger han.

Wood Building Summit, som anordnas av Nolia AB tillsammans med en rad samarbetspartners, är en återkommande mötesplats för att sprida kunskap och nyheter kring effektivt och klimatsmart byggande i trä. Årets Key Note Speaker är Magnus Silfverhielm. Han har ett brinnande engagemang för trä som byggnadsmaterial. Han är arkitekt SAR SIR/MSA vid AIX Arkitekter AB och professor vid Linnéuniversitetet, Institutionen för design.

Magnus Silfverhielm rubrik för talet är Känsla med trä för hem och stad och han hoppas kunna förmedla en generös känsla för träbyggandet som ett gott alternativ till byggande i cement.

– Trä är ett byggmaterial som växer hela tiden och sätter ett behagligt fotavtryck på planeten, säger Magnus Silfverhielm.

Trä står människan närmast

Han menar att trä har många fördelar som byggnadsmaterial och anser att det är det material som står människan närmast.

– Det är varmt redan från början, det går att påverka, det är demokratiskt och det går att bearbeta industriellt och ge jobb till de som behöver.

Magnus Silfverhielm hoppas att åhörarna tar med sig ett öppet sinne till Wood Building Summit och hans tal.

– Jag vill att de ska komma med ett öppet sinne för de immateriella kvaliteterna trä meddelar och som beslutsfattare i bostadsproduktionen behöver ta till sig. Det är vi som skall se till att våra barn och barnbarn kan leva gott på planeten i framtiden. Klimatmötet i Paris kommer att handla om det. Ansvaret ligger hos oss här och nu.

Han kommer till konferensen med förhoppningar om att den ska väcka medvetenhet och kunskap.

– Jag hoppas att kunskapen som skaffas under konferensen leder till handling för ökat byggande med biomassa som utgångspunkt. Det gäller för politiker, tjänstemän, byggherrar, leverantörer och konsumenter, säger konferensen Key Note Speaker, Magnus Silfverhielm.

Margaretha Lundquist, projektledare

E-mail: margaretha.lundquist@nolia.se

Telefon: 070-585 05 48

E-mail: erik.safvenberg@dynamopress.se

Telefon: 072-236 26 00

Wood Building Summit hålls 3-4 november 2015 i Skellefteå och anordnas av Nolia AB. Det är en återkommande mötesplats för att sprida kunskap det senaste inom effektivt och klimatsmart träbyggande. Skellefteå är utan tvekan den bästa platsen för detta eftersom detta är en stad som är ett föredöme när det gäller triple helix.
Konferensens samarbetspartners är Luleå tekniska universitet, Lindbäcks bygg, Martinsons, SP, Skellefteå kommun, Träcentrum norr, Tyréns, Consultec, Setra, Trästad och Växjö kommun.