Getingarna har varit många under sommaren 2021 och många stora getingbon har behandlats. (Foto: Nomor AB)

Linköping, Stockholm och Uppsala drabbades värst av getingar i år

När sommaren nu går mot sitt slut kan Nomor konstatera att de kunder som drabbats värst av getingar denna sommar har haft sina bostäder eller verksamheter i Linköping, Uppsala eller Stockholm.

Efter ett par års uppehåll slog getingarna till med full kraft denna sommar. Normalt sett sker det vartannat år men senaste gången getingaktiviteten eskalerade var alltså sommaren 2018. Vad denna förskjutning beror på går det bara att spekulera om.

– Att det är två somrar på rad med låg getingaktivitet tillhör ovanligheterna, säger Johan Peterson, skadedjursexpert på Nomor.

Nomor har sedan starten1995 uppmärksamt följt getingtrenden och det har hittills alltid varit varannan lugn och varannan intensiv sommar vad gäller getingar. Nu har det skett en förskjutning och tillströmningen av getingar har haft stora lokala variationer med Linköping i spetsen följt av huvudstadsregionen.

– Vi är ju vana vid att det normalt går i cykler om vartannat år med många getingar och ofta var fjärde år med riktigt många getingar. Det räcker ju med att vi får en svalare vår än normalt och med en påföljande sommar utan ihållande värme så blir getingarna färre. Getingsamhällena klarar sig inte, eller hinner inte växa sig stora nog, fortsätter Johan Peterson.

Det var länge sedan vi hade så få getingar i landet som under sommaren 2020 men när vi nu närmar oss slutet på sommaren 2021 så kan vi summera den som en getingsommar. På Nomor har det varit högst tryck under juli månad och en bit in augusti där, främst i Östergötland, Uppland och på Roslagskusten. I delar av Värmland och på västkusten har också behovet av getingsaneringar varit stort.

– Trots det höga trycket i år har vi lyckats bemöta efterfrågan från våra kunder. Sådana här år är god planering i driften A och O, säger Peter Bergqvist, operativ driftchef på Nomor.

– Det finns fortfarande en del getingar kvar, men de blir snabbt färre nu när det blir svalare, avslutar Johan Peterson.

Nomor levererar rikstäckande tjänster inom skadedjursbekämpning, matsäkerhet och miljö. Våra tjänster innefattar allt från förebyggande skadedjursskydd till saneringar, hygieninspektioner, provtagning, husbesiktningar, fastighetsskötsel och radonmätning. Vi skräddarsyr varje avtal för att våra kunder ska få bästa möjliga tjänst till ett konkurrenskraftigt pris – med hög omsorg om miljö och hälsa. Nomor är en del av Rentokil Initial som är ett ledande brittiskt bolag verksamt inom skadedjurskontroll.