Engagerade produktutvecklare sökes till spännande resa på Västkusten

Att utveckla en idé eller ett behov som förvaltas och förbättras till en färdig produkt på ett systematiskt och hållbart sätt var det som lockade Kai Jaara, gruppledare på Norconsult, till att arbeta med produktutveckling. I förändringens tider vill han ta vara på möjligheterna som ges och under juni utökar han Norconsults erbjudande inom produktutveckling till Göteborg.

De senaste årens snabba teknikutveckling gör att produkter och system blir alltmer komplexa - samtidigt som kraven på användarvänlighet ökar. Till detta krävs kompetens inom produktutveckling – alltså kunskapen om metoder och tekniker för hur framtida produkter och system ska utvecklas på ett systematiskt sätt.

I februari anslöt Kai Jaara till Norconsults kontor i Örnsköldsvik för att bygga upp produktutvecklarkompetens, en helt ny del av bolagets erbjudande inom industri. En knapp månad senare mötte hela samhällsbyggnadsbranschen, liksom övriga världen, konsekvenserna av Covid-19pandemin. I och med det öppnades fler dörrar för nya strategier.

- I början var tanken att koncentrera affärerna kring Örnsköldsvik, Sundsvall och Umeå vilket fortfarande är planen.Men i och med det förändrade marknadsläget så kommer vår satsning även att omfattas av Göteborg – där vi ser stora möjligheter att locka fler konsulter från fordonsindustrin till oss, berättar Kai.

Att fortsätta resan på bolagets huvudkontor i Göteborg ger bra förutsättningar för en långsiktig satsning, genom bredden i de teknikområden som finns och alla dess kontaktytor, menar Kai. Att kontoret också är i startgroparna i en nyetablering på industrisidan ser han som en stor fördel, och han tror att många, liksom han själv, tilltalas av att tillhöra ett medarbetarägt bolag.

- Norconsult är alternativet för samhällsbyggare som vill vara med och skapa något nytt och vara delaktig i framdriften på ett sätt som man kanske inte får hos andra aktörer. Här får man bygga upp ett ramverk, skapa och vara en del av en fantastisk kultur byggd på samarbete och kreativitet, fortsätter han.

Vilka är då de kandidater han gärna ser som sina nya kollegor?

- Det är personer som har förmåga att se kundens behov innan de uttryckt det själva, lyhörda relationsskapare som har örat mot marken och vill bygga upp något nytt helt enkelt, summerar Kai.

Nyfiken på vad vi kan erbjuda dig som jobbar på produktutvecklarsidan? Kontakta Kai Jaara direkt,

Kai Jaara

kai.jaara@norconsult.com

eller skicka en spontanansökan:

• samhällsplanering

• Västra Götaland