Pressmeddelande -

Kraften av artificiell intelligens (AI) är här och Nordcloud samarbetar med Microsoft för att erbjuda den till Azure-kunder

Nordcloud, Nordens marknadsledare och Europas snabbast växande företag inom Public Cloud infrastruktur och Cloud-applikationsutveckling, har inlett samarbete med Microsoft för att effektivare kunna möjliggöra ibruktagande av Artificiell Intelligens över hela kontinenten.

Nordcloud hjälper kunder att kostnadseffektivt och hastigt genomföra AI-projekt med hjälp av Microsoft Azure. AI-projekt med komplexa deep learning -problem konsumerar en enorm mängd av datakapacitet vilket traditionella hosting-lösningar inte är tillräckligt smidiga för att klara av. Nordcloud har bred erfarenhet då det kommer till användningen av Azure-plattformen och utvecklandet av innovativa tjänster med och för sina kunder som använder sig av AI. Företagets tidigare projekt har bland annat inkluderat hjälpandet av konsumenter med AI-relaterade utmaningar så som rekommendationssystem, klassifikation och datalingvistik.

Microsoft Azures datatjänster erbjuder en snabbt växande räckvidd av plattformstjänster för AI, maskininlärning och IoT-utveckling som väsentligt kan öka företags adaptering av dessa teknologier, inklusive potential att skapa innovativa marknadsbestridande affärsmodeller, samt omsättningsökande och kostnadsbesparande fördelar.

Nordcloud låter kunder dra nytta av hela Azure AI-stacken, skapa skalbara intelligenta tjänster och lägga till smarta egenskaper av den nyaste teknologin till existerande lösningar på ett snabbt och smidigt sätt med de fördelar i total ägandekostnad som endast molntjänster kan erbjuda.

AI kommer att vara huvudmotorn för den kommande generationen av digitala tjänster som levererar mera datadrivet beslutsfattande, bättre kundupplevelser och nya problemlösande tankemönster för utmaningar som är utom räckvidd för traditionell programmering.

Många av de tillgängliga verktygen kommer färdigt inlärda, det vill säga de har redan blivit inmatade med en omfattande mängd data vilket innebär att deras maskininlärning redan är avancerad. Detta sparar tiden det tar att finslipa verktyg för specifika applikationer.

”Nordcloud har redan levererat AI projekt för sina kunder”, säger Microsofts Cloud and Enterprise Business Lead Antti Alila. ”Det är viktigt att poängtera: AI är här och nu och hjälper företag att innovera och skapa en konkurrensfördel.” ”Nordcloud har inlett samarbete med Microsoft för att tillsammans distribuera Azure AI-baserade lösningar för våra företagskunder.”

Det globala konsultföretaget McKinsey markerade i en färsk rapport konkurrensfördelen som skapas för early adopters av AI och det växande gapet mellan dem och företag som inte lyckats förstå möjligheterna.

”Av de över 3000 kunder McKinsey undersökte använde endast en av fem AI” säger Nordclouds VD Jan Kritz. ”Färre än en av tio använder sig av maskininlärning, vilket är området som ser den största investeringen i AI. Därtill, är det de större företagen som är sannolikast att investera.”

Igenom att utnyttja Azures tjänster och AI-infrastruktur av världsklass, strävar Nordcloud att hjälpa ett mycket bredare spektrum av företag att omfamna potentialen i artificiell intelligens. Nordcloud och Microsoft kommer att arbeta tillsammans med Nordclouds kunder med att upptäcka möjligheter och bygga den nya generationen av kostnadseffektiva, skalbara, intelligenta AI drivna digitala lösningar.

Jan Kritz, VD
Nordcloud
jan.kritz@nordcloud.com

• Data, Telekom, IT

Grundat 2011, är Nordcloud en av Europas ledande företag inom Public Cloud infrastruktur och Cloud-applikationsutveckling. Sedan 2012 har Nordcloud genomfört över 300 framgångsrika implementeringar som har hjälpt företagskunderna att utnyttja de bästa fördelarna med cloud, inklusive bättre säkerhet, smidighet, skalbarhet och minskade kostnader. Med en nuvarande omsättning på €50M har Nordcloud 250 anställda på kontor i Helsingfors, Stockholm, Oslo, London, München, Amsterdam, Poznań, Köpenhamn och Malmö.