Arktis - möjligheter och utmaningar

Arktis - möjligheter och utmaningar

Den 15 maj 2013 lämnade Sverige över ordförandeklubban i Arktiska rådet till Kanada. Då hade Sverige haft ordförandeposten i två år. Vad ville det svenska ordförandeskapet, vad uppnådde man och vilka prioriteringar finns framöver för det Arktiska samarbetet? Det är några av de punkter som tas upp under ett eftermiddagsseminarium i riksdagen den 12 december. Välkommen!

PROGRAM:

Kaffe och smörgås från kl.12.30
13.00 Seminariet öppnas
Riksdagsledamot Karin Åström, ordförande i Nordiska rådets svenska delegation

Redogörelse för det svenska ordförandeskapet 2011-2013
Sveriges arktiska ambassadör Gustaf Lind.

Samtal om framtida möjligheter och utmaningar för den arktiska regionen
Mellan ambassadörerna Mark Brzezinski (USA), Anne K. Lund (Norge), Igor S. Neverov (Ryssland) samt ambassadör Gustaf Lind. Samtalet förs på engelska.

Paneldebatt
Utrikesutskottets ordförande Sofia Arkelsten (M), Jennie Nilsson (S), ledamot i näringsutskott, ordföranden för Sametingets styrelse Håkan Jonsson, journalist Tom Juslin, mottagare av NR:s journaliststipendium för reportageserien Klimatresan samt Rasmus Ole Rasmussen, senior research fellow, NORDREGIO.

Avslutande kommentarer
Riksdagsledamot Ann-Kristine Johansson/Anita Brodén (svensk medlem/suppleant SCPAR)

15.15 Avslutning
Riksdagsledamot Hans Wallmark, vice ordförande för Nordiska rådets svenska delegation

Moderator är Hanna Zetterberg.

PRAKTISK INFO
Tid och plats:
12 december kl.13.00 - ca 15.15, Förstakammarsalen, Riksdagen, ingång Riksplan.
Anmälan:
görs till nr@riksdagen.se senast 10 december
Arrangörer:
Nordiska rådets svenska delegation, det svenska ordförandeskapet för Arktiska rådet 2011-2013 och Norden i Fokus