"Bron-Sofia" leder Nordiska rådets prisgala

"Bron-Sofia" leder Nordiska rådets prisgala

Framför ögonen på tv-tittare från hela Norden offentliggös vinnarna av Nordiska rådets  inom litteratur, musik, film, miljö och, barn- och ungdomslitteratur den 30 oktober. Sofia Helin som spelar i den dansk-svenska tv-serien Bron kommer vara programledare tillsammans med Hans Olav Brenner.

Utdelningen av Nordiska rådets priser sker varje år i samband med Nordiska rådets årliga toppmöte – sessionen. Tidigare har vinnarna då redan varit kända. Nytt för år i år att bara nomineringarna är klara och att pristagarna avslöjas under under själva prisceremonin 30 oktober i Oslo i Operan. Prisgalan sänds direkt i  i TV i hela Norden.

Norska NRK står för TV-produktionen. Alla i Sverige som vill följa galan kan göra det på SVT2. Sändningen börjar 19:45.

– Det har länge funnits önskemål om att föra in Nordiska rådets priser i en ny tidsålder och nå ut till en större publik. Med denna ”Oscarliknande” prisceremoni gör vi nu avslöjandet och utdelningen av Nordiska rådets priser mer professionellt och hoppas därigenom att skapa ännu större uppmärksamhet kring Nordiska rådets prestigefyllda priser, säger Marit Nybakk, Nordiska rådets president i en intervju på Norden.org,

Nordiska rådets kända prisär litteraturpriset. I år delar man för första gången ut ett särskilt pris för barn- och ungdomslitteratur. Övriga priser är inom film, natur- och miljö samt musik.

De nominerade från Sverige är:

Litteratur:
Lars Norén
Filosofins natt

Johannes Anyuru
En storm kom från paradiset

Barn- och ungdomslitteratur:
Sara Lundberg