Extremism eller demokratiskt samarbete - kampen om Norden

Extremism eller demokratiskt samarbete - kampen om Norden

Sverigedemokraternas ungdomsförbund försökte genom en medlemskupp på årsmötet ta över FNUF, Föreningen Nordens Ungdomsförbund. Kuppen lyckades inte, men kampen om vad vi ska ha Norden och Norden-begreppet till kvarstår och har historiska rötter.

Välkommen till ett seminarium där vi samtalar om vad Norden har varit och vad vi vill att det ska vara i framtiden.

Medverkande:
• Cathrine Sandnes, debattör och redaktör för den norska tidningen Samtiden
• Daniel Poohl, VD, Stiftelsen Expo
• Gunnar Wetterberg, historiker och författare
• Maja Dahl, projektledare, Nätaktivisterna - Antirasism på nätet
• Thorgny Arwidsson, förbundsordförande Föreningen Nordens Ungdomsförbund

Moderator: Maria Georgieva, journalist

Tid: 24 mars, kl.09.00-10.30, frukostsmörgås serveras från 08.30.
Plats: ABF-huset, Palmesalen
Anmälan:
obligatorisk till nif@nordicwelfare.org, senast 20 mars
Arrangörer: Nordiska ministerrådets informationskontor - Norden i Fokus, Nätaktivisterna- Antirasism på nätet, Föreningen Norden och Expo.

Foto 1: Johannes Jansson/norden.org, Foto 3: David Lagerlöf/Expo