Hållbara miljonprogram genom nordiskt initiativ

Hållbara miljonprogram genom nordiskt initiativ

- Det är inte så vanligt inom byggbranschen att man samarbetar över de nordiska landsgränserna. Därför är Nordic Built Programme mycket nyttigt för oss eftersom vi får utbyta erfarenheter och lära oss av varandra. Det sade Anna Forsberg Green Business Officer på Skanska och ambassadör för Nordic Built, när det nordiska initiativet diskuterades på Ekobyggmässan i Stockholm.

Nordic Built är ett nordiskt initiativ för att påskynda utvecklingen av hållbart byggande och initierades av de nordiska handelsministrarna. Man ville att de fem nordiska länderna skulle samarbeta om att bygga hållbart. Steg ett var att skapa en gemensam plattform med 10 principer om hållbart byggande som sedan företag, organisationer och myndigheter anslutit sig till.

Renoveringstävling
En del av initiativet är också en öppen, tvärvetenskaplig designtävling för upprustning av fem befintliga byggnader, The Nordic Built Challenge. Målet med tävlingen är att stimulera till innovation och utveckling av hållbar och livskraftig upprustning av några av de vanligaste byggnadstyperna i Norden. I Sverige är det ett miljonprogramshus i Botkyrka i södra Stockholm som är föremål för tävlingen. Utgångspunkten har varit att försöka visa på hur man kan renovera ett miljonprogramshus på ett hållbart sätt, både vad gäller renovering och drift av huset, samtidigt som det ska vara attraktivt att bo där. Det vinnande bidraget, Fittja Peoples palace som kom ifrån byggbolaget NCC och arkitektkontoret Spridd, ska ses som ett exempel på hur man kan jobba med andra miljonprogramsrenoveringar i Sverige och i Norden.

Viktigt att sprida kunskap
- Vi hoppas att vi ska få en bred spridning av den kunskap och de nya lösningar vi kommer fram till, poängterade Anna Forsberg. Mycket av teknikerna för att renovera och bygga hållbart finns men däremot saknas kunskap om teknikerna och på vilket sätt de kan användas.

På plats var även Dennis Johansson, föreståndare för Nationellt Renoveringscentrum som är ett nytt center för kunskap och forskning om effektivt renoveringsarbete med hållbara lösningar. Han var positiv till det nordiska initiativet:
- Vi är intresserade av att få in den empiri som kommer fram. Forskningsmässigt är det nordiska samarbetet mycket viktigt eftersom vi behöver samla in så mycket kunskap som möjligt för att hitta nya metoder för renovering.

Miljonprogrammen kan bli populära igen
Länge har ju miljonprogrammen haft en lite negativ klang i allmänhetens öron och det diskuterades om det genom att renovera dessa på ett hållbart sätt går att göra dem till attraktiva bostadsområden igen. Anna Forsberg från Skanska var säker på att det var möjligt och tog området Hökarängen i Stockholm som ett exempel.

- Från att ha varit en förort där ingen ville bo är det nu istället en plats där människor flyttar till från såväl flotta Östermalm som andra förorter. Anledningen är att man arbetat med att skapa ett såväl socialt, som ekologiskt och ekonomiskt hållbart Hökarängen.

Nordic Built Programme kommer att pågå under 2012-2014 och drivs av den nordiska institutionen Nordic Innovation. För att läsa mer om programmet se här.