The Knife och Trio ZPR nominerade till Nordiska rådets musikpris

The Knife och Trio ZPR nominerade till Nordiska rådets musikpris

Sveriges skarpaste och mest kreativa kammarensemble och Nordens vassaste syntsyskon - så beskrivs de svenska nominerade artisterna till Nordiska rådets musikpris, stråktrion Trio ZPR och electronicaduon The Knife.

Nordiska rådets musikpris uppmärksammar skapande och utövande av musik på hög konstnärlig nivå. Vartannat år ges priset till ett verk av en nu levande kompositör och vartannat år går priset till en större eller mindre ensemble. Sammanlagt är det i år tolv nominerade till musikpriset varav två är svenskar.

Trio ZPR bildades 1999 och består av Cecilia Zilliacus (fiol), Johanna Persson (altfiol) och Kati Raitinen (cello). Trion är Sveriges mest Grammisbelönade klassiska musiker. Utöver genrens självklara repertoar har ZPR kontinuerligt utökat den med kompositionsbeställningar och samarbeten med ofta oväntade gästartister. Trion är också konstnärliga ledare för kammarmusikserien ”Äntligen måndag” i Stockholms Konserthus som har gästats av många internationellt framstående musiker.

The Knife är ett svenskt electropopband som bildade 1999 av syskonen Olof och Karin Dreijer. The Knife rör sig fritt mellan vintage-synthpop och framåtblickande elektronmusik, mellan konstmusik och videokonst. De har gett ut fyra studioalbum och belönades 2007 med sex svenska grammisar för albumet Silent Shouts. 2013 gav de ut ett nytt efterlängtat album, Shaking The Habitual, och gav sig ut på en stor Europaturné.

Vinnaren av Nordiska rådets musikpris avslöjas under en stor prisceremoni den 30 oktober i Oslo och föräras därmed 350 000 danska kronor. Prisgalan direktsänds i TV i hela Norden. Norska NRK står för TV-produktion och alla i Sverige som vill följa galan kan göra det på SVT2. Sändningen börjar 19.45.

Övriga nominerade:
Theatre of Voices, vokalensemble
Efterklang, ensemble

Pekka Kuusisto, violin
Kimmo Pohjonen, dragspel

Färöarna
Eivør Pálsdóttir, vokalist

Island
Nordic Affect, kammerensemble
Mezzoforte, fusionsband

Håkon Austbø, piano
Maja Ratkje, vokalist

Åland
Vladimir Shafranov, piano

Foto: Goldberg.SE1
Rättigheter: Bilden får endast användas i samband med Nordiska rådets priser. Fotografens namn ska anges.