Vem vinner Nordiska rådets natur- och miljöpris? Om två dagar avslöjas vinnaren.

Spänningen stiger när det nu är två dagar kvar till vinnaren av Nordiska rådets natur- och miljöpris avslöjas. Miljövänlig trafik till havs och vattenreningssystem för den tredje världen är i fokus bland de svenska nominerade.

Sedan 1995 har Nordiska rådets natur- och miljöpris delats ut med syfte att öka medvetenheten om natur- och miljöarbetet i Norden. Av de tio nominerade är det i år två svenska, initiativet Hållbara Hav och Solvatten AB.

Hållbara Hav nomineras för sitt initiativ till bland annat ett seminarium och en utställning som satte fokus på miljövänlig trafik till havs och då speciellt med tanke på Östersjön. Visionen för initiativet är ”en frisk och levande Östersjö och en hållbar tillväxt i regionen”. Tillsammans med forskare, miljöorganisationer, politiker och näringsliv verkar man för en hållbar utveckling för Östersjön.

Solvatten AB nomineras för sitt miljövänliga vattenreningssystem för den tredje världen som bara använder solljus som energikälla. Det är den svenska uppfinnaren och konstnären Petra Wadström som grundade företaget Solvatten AB med en bestämd idé: att förbättra kvinnors villkor i utvecklingsländerna. Solvatten både renar och värmer vatten endast med hjälp av solljus.

Vinnaren av Nordiska rådets natur- och miljöpris avslöjas under en stor prisceremoni den 30 oktober i Oslo och föräras därmed 350 000 danska kronor. Prisgalan direktsänds i TV i hela Norden. Norska NRK står för TV-produktionen och alla i Sverige som vill följa galan kan göra det på SVT2. Sändningen börjar 19.45.

ÖVRIGA NOMINERADE TILL NORDISKA RÅDETS NATUR- OCH MILJÖPRIS:

ASKO, grossist och leverantör av dagligvaror (Norge)
Läs mer om ASKO här: www.asko.no

Carbon Recycling International, innovationsföretag (Island)
Läs mer om Carbon Recycling här: http://www.carbonrecycling.is/

HINKU-forum, Kolneutrala kommuner, kommunalt miljöprojekt (Finland)
Läs mer om HINKU här: http://www.hinku-foorumi.fi/

Jarðhitaskóli Sameinuðu þjóðanna, FN:s geotermiska skola (Island)
Läs mer om Jarðhitaskóli Sameinuðu þjóðanna här: http://www.unugtp.is/

Katvig ApS, barnklädesföretag (Danmark)
Läs mer om Katvig ApS här: http://www.katvig.dk/pocket/

Selina Juul, rörelsen Stop Spild Af Mad (Danmark)