Almedalen 2017: Invandrarkvinnors etablering i arbetslivet - så lyckas vi!

Invandrarkvinnor har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. Samtidigt är många insatser inriktade på männen. Vad behöver göras för kvinnorna? Ylva Johansson diskuterar med bland annat Christina Merker-Siesjö, från Yallatrappan, entreprenören Ghenwa Nahim och Jan Pörksen, socialdemokratisk integrationspolitiker i Tyskland.

Kvinnans etablering på arbetsmarknaden berör ofta bara inte henne själv. Kvinnorna har inte sällan en nyckelposition för en lyckad integration för en hel familj. Det gör frågan extra viktig.

I detta seminarium kommer vi få ta del av lärande exempel, som sociala projekt som utvecklats till framgångsrika företag. Varför gick det bra? Vad kan andra lära? Hur ska projekten få spridning?

Praktik möter politik när företrädare för Yalla-trappan och företagaren Ghenwa Nahim diskuterar med arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson (S). Ylva Johanssons partivän Jan Pörksen, statssekreterare i delstaten Hamburg deltar också, och berättar hur han jobbar på hemmaplan.Vad kan Sverige/Norden lära av Tyskland? Kristin Marklund som leder projektet Nordisk samverkan om integration kommer att berätta om hur länderna i Norden kan hjälpa varandra för att underlätta nyanländas etablering.

Datum: 3/7 2017

Tid: 14:15 - 15:00

Plats: Almedalen, Strandvägen, Nordens tält

Läs mer om seminariet i Almedalskalendariet