Campingboende ökar bland utländska turister

– Svenska campingföretagare investerar i stugor och service, och det ger resultat. Den här utvecklingen kommer att fortsätta, vi har bara inlett arbetet med att göra svensk camping mer synlig i Europa säger Lars Isacson, vd SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Färska siffror från SCB visar att var tredje internationell turist väljer camping som semesterform när de reser till Sverige. Campingplatserna hade förra året 3 496 000 internationella gästnätter, och de länder som toppar listan över utländska campingturister är Norge (1 850 000), Tyskland (761 000), Nederländerna (260 000) och Danmark (230 000). Antalet norska gästnätter ökar och under sommaren (juni-augusti) bor nästan 70 procent av de norska turisterna i Sverige på en campingplats.

Camping stort i Europa
Camping är en betydande semesterform med europeiska mått. Det finns 26 000 campingplatser i Europa och de har 350 miljoner gästnätter per år. De europeiska campingplatserna har i genomsnitt 15,4 procents marknadsandel av gästnätterna, jämfört med svenska campingplatser som står för hela 27,1 procent. I den europiska ligan placerar sig Sverige på en sjundeplats både vad gäller antal campingplatser (1067) och antal gästnätter (14,5 miljoner).

Strategi för framtiden
SCR har en uttalad strategi för att ännu fler europiska gäster ska upptäcka Sverige som campingdestination. Det handlar om klassificering och kvalitet, transportsamarbeten, att hitta bra kanaler för marknadsföring och att det ska vara enkelt att boka. Med start i år finns Camping Key Europe, ett kundkort som har utvecklats av europeiska camping- och motororganisationer. Kortet har redan från start över 1 miljon innehavare, en siffra som kommer att dubbleras inom två år.

Svensk camping för alla smaker
Grunden i framgången för svensk camping bland internationella gäster är förstås de svenska campingplatserna. Med fina lägen nära natur såväl som storstad och väl utvecklad service i form av restauranger, aktiviteter, underhållning och badanläggningar blir campingboendet ett förstahands alternativ för allt fler av de internationella gästerna.

– På svenska campingplatser finns ett enormt utbud att välja mellan. Här finns friluftsliv och storstad, vildmarkscamping och moderna resorter med allt för en komplett semester, säger Lars Isacson.

Detta skriver SCR i ett pressmeddelande. För fullständig pressrelease besök www.scr.se eller klicka på följande länk: http://www.scr.se/Press/Pressmeddelande-2/Campingboende-okar-bland-utlandska-turister/

VD Nordic Camping