Två Unika Kreditfonder, Credit Edge och Total Return Bond Fund

Total Return och Credit Edge är två alternativa kreditfonder som är konstruerade för att navigera i stormiga väder.

Fördelar med att investera i fonderna

• Fonderna har en djupare verktygslåda än traditionella företagsobligationsfonder. Strategin möjliggör för fonderna att generera tillfredsställande avkastning i stigande marknad samtidigt som riskhanteringen visat sig begränsa risk för större kursfall jämfört med andra företagsobligationsfonder inom samma riskkategori.
  • Nuvarande kreditmarknad ger ett historiskt högt kreditpåslag över riskfria räntor vilket tillsammans med ett stort finansieringsbehov ger goda förutsättningar för långsiktigt tillfredsställande avkastning.
  • Med noll eller negativ förväntad avkastning på traditionella räntealternativ fortsätter kapital att söka sig till kreditmarknaden framför traditionella obligationsfonder.
  • Båda fonderna har en ESG integrerad investeringsprocess.

Fonderna har en annan strategi än traditionella företagsobligationsfonder. Strategin möjliggör att de kan vara med upp under de långa perioderna med stigande fondkurser och små marknadssvängningar som så ofta präglar marknaden. Samtidigt medför strategin att fonderna snabbt kan reducera sin kreditexponering och gå in med stor andel likviditet under marknader som präglas av hög marknadsturbulens.

Credit Edge var med 8 procents avkastning Sveriges högst avkastande dagligt handlade räntefond under 2019. Under våren föll high yield marknaden med nästan 20 procent, samtidigt som Credit Edge under samma period föll med ca 7 procent. Även under den kraftiga nedgången kunde fonden således visa ett verksamt skydd jämfört med traditionella jämförbara fonder.

Även Total Return Bond Fund sticker ut i positiv bemärkelse jämfört med jämförbara fonder inom sin riskkategori. Fonden levererade en avkastning på 3,7 procent förra året och är i år ner 34 procent (12 juni) efter avgifter.

Båda kreditfonderna har klarat perioden väl även ur ett flödesperspektiv och får därför anses hela och rena då inga tvångsförsäljningar har ägt rum. Ingen av fonderna behövde heller stänga under våren, istället har båda fonderna en stor andel kassa och kassaekvivalenter för att kunna vara med och ta del av de möjligheter som nu uppkommer i en marknad då bolagen har extremt stora finansieringsbehov.

Fonderna förvaltas av ett team med mycket lång erfarenhet och som vid flera tillfällen fått pris för sitt förvaltningsarbete. Vår hållbarhetspolicyn omfattar samtliga tillgångsslag och båda fonderna är dagligt handlade med ett årligt avkastningsmål efter avgifter om 6 procent (Credit Edge) respektive 3 procent (Total Return) efter avgifter inom riskklass 3 och 2.

Kontakta oss gärna om du önskar få skickat en presentation över fonderna eller boka en möte (Online).

Kontakt:

info@nordiccross.com

Investeringar i fondandelar är förenade med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Fonderna Nordic Cross Stable Return, Nordic Cross Total Return Bond Fund, Nordic Cross Small Cap Edge samt NCAM Balanserad får använda derivat. Fonden Credit Edge är en specialfond enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder (LAIF). Fonden får använda derivat. För mer information, fullständig informationsbroschyr, fondfaktablad, årsberättelse och halvårsredogörelse se vår hemsida www.nordiccross.com.