Stable Return fortsätter visa styrka och Total Return Bond Fund tar plats i Avanzas modellportfölj

September

September var en händelserik månad för Nordic Cross. Nedan finner ni information om nya fonder, artiklar, webinar och finans SM i padel.

Våra hållbara alternativa fonder sticker ut såväl avkastnings- som riskmässigt jämfört med liknande fonder.

Årets varierande marknadsförutsättningar med turbulenta börser tillsammans med utmanande räntemiljö ger fördel för fonder som kan agera med djupare verktygslådor.

Stable Return är i år upp över 22% procent efter avgifter med låg risk och låg korrelation till Stockholmbörsen bredda aktieindex (SIX RX)

Small Cap Edge har i år levererat en avkastning på ca 16 procent efter avgifter och har därmed levererat en högre avkastning tillsammans med en lägre risk än småbolagsindex (Carnegie Small Cap Index).

Total Return Bond Fund är med 2,28 procent efter avgifter i år en av få företagsobligationer med ”cross-over” fokus som lyckats skapa positiv avkastning i år. Fonden är fullt ut exponerad mot krediter men har genom sin konstruktion en kassa som idag uppgår till ca 40%.

Placera.nu har lagt till Total Return Bond Fund i modellportföljen

"Det som imponerar på mig är att Nordic Cross Total Return R Fund lyckades navigera väl under de mest oroliga och stökiga veckorna när flera av konkurrenternas fonder var stängda för handel. I år är fondens avkastning 2,3 procent, vilket är betydligt bättre än kategorisnittet", skriver fondredaktören Per Ståhl

Artikel

Hedge Nordic har publicerat en intervju med Fredrik Tauson, förvaltare av Nordic Cross Total Return Bond Fund, Nordic Cross Credit Edge och Nordic Cross Stable Return.

To BBB, or Not to BBB

Webinarium

Det ultimata testet - tre år av turbulens?

Det har varit tre år kantade av handelskrig, politiskt instabilitet och pandemi och för två fonder byggda för att klara svängningar på marknaden har det varit ett bra test. Båda fonderna som nyligen fyllt tre år befinner sig just nu på all time high och för att fira deras treårsdag gjordes en djupdykning i strategierna bakom fonderna och hur de fungerat så här långt.

Nya fonder hos Nordic Cross

Nordic Cross har tagit över förvaltningen av Nordic Cross Bull och Bear som tidigare förvaltats av systerbolaget Carnegie Fonder. Fonderna passar investerare som har en stark positiv eller negativ om börsen framtida utveckling Fonderna finns att handla på alla öppna plattformar.

Rapporter och kommentarer september 2020

Sep 2020 2019 2018
Nordic Cross Total Return Bond Fund R 0,37% 2,28% 3,73%% -1,47%
Nordic Cross Credit Edge A -1,43% -2,20% 7,97% -3,33%
Nordic Cross Stable Return R 3,08% 22,21% 5,40% -1,73%
Nordic Cross Small Cap Edge R 0,52% 16,04% 2,87% 6,27%
NCAM Balanserad I* 1,33% 2,51% 15,15% -2,89%
Nordic Cross Bull 5,24% 1,26 41,7% -10,74%
Nordic Cross Bear -3,43 -8,94 -25,6% 2,14%

*Nordic Cross tog över förvaltningen mars 2019 från United Securities.

Carneo Finans SM i Padel 2020

Vi tackar alla deltagare för en väl genomfördturnering och hoppas att många hittar tillbaka nästa år. Förutom de 24 lagen vill vi tacka Padelverket Spånga för bra service och tävlingsorganisering. Vi vill också tack RS padel för

Vinnare i A gruppen var lag Nordea och vinnare i B gruppen var lag Blaq Group. Under länken finner ni resultatet från turneringen. Överskottet går till förbundets barn och ungdomssatsning.

Carneo Finans SM i Padel 2020 - Resultat

Marknadskommentar för september månad

Sentimentet för riskfyllda tillgångar var mer återhållsamt under månaden. Efter en lång period av starka aktiemarknader så blev till slut riskaptiten mer försiktig till följd av ökad politisk osäkerhet inför det amerikanska valet samt minskade finanspolitiska stimulanser i USA. Samtidigt var både FED och den svenska Riksbanken ute och guidade att styrräntan kommer att vara oförändrat låg de närmaste åren, närmare bestämt till och med 2023. Riksbanken inledde sina köp av svenska företagsobligationer under månaden.

Svenska aktier mätt som SIXPRX steg med 4,51 procent. MSCI World sjönk med 3,59 procent. Ett svenskt statsobligationsindex steg med 0,8 procent.

Det fjärde kvartalet ser ut att ha goda förutsättningar för hög rörlighet för riskfyllda tillgångar. En ökad spridning av Covid-19 medför nya restriktioner vilket i sin tur ger en förnyad osäkerhet rörande den ekonomiska utvecklingen. Val i USA och frågetecken kring presidentens hälsa har accentuerats bara den senaste veckan. Frågetecken har börjat resas kring penningpolitiken och förmågan att komma med nya initiativ nu när räntan redan är på noll i stora delar av världen. Viljan och förmågan att sy ihop nya finanspolitiska paket känns inte lika stark som för 6 månader sedan. Dessa faktorer kan var och en eller tillsammans utgöra utmaningar till de relativt höga värderingar som trots allt råder på aktier i allmänhet och teknikaktier i synnerhet.

/Magnus Nilsson förvaltare Nordic Cross

RISKINFORMATION

Investeringar i fondandelar är förenade med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Fonderna Nordic Cross Stable Return, Nordic Cross Total Return Bond Fund, Nordic Cross Small Cap Edge samt NCAM Balanserad får använda derivat. Fonden Credit Edge förvaltas av CAAM Fund Services under varumärket Nordic Cross och är en specialfond enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder (LAIF). Fonden får använda derivat. För mer information, fullständig informationsbroschyr, fondfaktablad, årsberättelse och halvårsredogörelse se vår hemsida www.nordiccross.com.

• fonder
  • padel