Turbulenta marknader skapar möjligheter

Turbulenta marknader skapar möjligheter och för att kunna ta del av de möjligheter som skapas krävs det att man har tillgång till likvida medel. Vi som alternativ förvaltare behöver inte vara konstant fullinvesterad och vi gick in i krisen med stor andel kassa. Det har medfört att vi dels klarat nedgången relativt bra samt att vi dels nu kan sätta kapital i arbete i tillgångar som fallit kraftigt, därmed har vi goda förutsättningar för en snabb återhämtning när vi återgår till ett mer normalläge.

På grund av att det sker mycket i vår omvärld innehåller nyhetsbrevet extra mycket information denna gång. Ni finner en artikel som publicerades nyligen i Realtid och en podd som diskuterar oron på kreditmarknaden. Vi följer Covid-19 krisen noga och vi har skapat en presentation kring hur den korrelerar med tidigare kriser. Ni finner också nedan en kort kommentar om utvecklingen på de nordiska kreditmarknaderna, våra kreditfonder och marknadsutsikter.

Artiklar och podd

En fantastisk marknad att gå emot

Nordnet sparpodd - Oro på kreditmarknaden

Rapporter och kommentarer mars 2020

Mars 2020* Helår 2020* Helår 2019*
Nordic Cross Total Return Bond Fund R -7,16% -6,99% 3,73%
Nordic Cross Credit Edge A -5,22% -5,8% 7,97%
NCAM Balanserad I -7,96%
-9,96% 15.15%
Nordic Cross Stable Return R -3,16% -1,91% 5,4%
Nordic Cross Small Cap Edge R -9,72% -13,45% 2,87%

*efter avgifter

Under bifogad länk finns rapporter och förvaltarkommentarer för samtliga Nordic Cross Fonder

Covid-19 jämfört med tidigare kriser

Bilden visar utvecklingen (-20 dagar, +100 dagar) för S&P 500 Total Return Index under Covid-19 i jämförelse med Lehmankrisen 2008 och tidigare större kriser. Dag noll (0) är den 24 feb, 2020.

Kontakta oss om du önskar en fullständig presentation där vi jämför europeisk och amerikansk aktiemarknad samt europeisk och amerikansk kreditmarknad med Covid 19 krisen.

Kommentar till våra kreditfonder

Ni har säkert noterat våra tidigare diskussioner där vi varnat för en dysfunktionell och illikvid företagsobligationsmarknad. Därför har vi en annan investeringsstrategi jämfört med de traditionella företagsobligationsfonderna. Det är naturligtvis olyckligt att marknaden visat sig vara så dysfunktionell att flera fonder tvingats stänga och vi tror att det kommer att ske både regelförändringar och ändrade investeringsstrategier framöver. Även om vi också sett fallande kurser i våra fonder är vi stolta och glada över att vi kan visa att vår strategi till stor del fungerar.

1. gå in i marknadsturbulens med hög andel likviditet
  2. snabbt reducera marknadsexponering
  3. agera opportunistisk när andra tvingas sälja

Efter att vi bockat av första och andra punkten kan vi konstatera att båda våra kreditfonder fallit avsevärt mycket mindre än flera av jämförbara fonder och vi har heller inte sett något behov av att stänga, vare sig av värderings- eller likviditetsskäl. Vi har förhoppningsvis har ett gynnsammare läge att rida ut stormen då vi kan använda vår likviditet att investera opportunistiskt när säljarna har det trångt i dörren.

Marknadskommentar

I fotspåren av Covid-19 viruset globala härjning blev det en dyster månad för de flesta finansiella tillgångar;

1.  Fortsatt fallande aktiekurser där S&P 500 sjönk med 12,5 procent, EURO stoxx 50 sjönk med 16,3 procent och OMX 30 sjönk med 11,1 procent.

2.  Fed sänkte snabbt styrräntan till 0.

3.  Marknaden för företagsobligationer drabbades hårt av fallande kurser och stora uttag. För svenskt vidkommande resulterade det i att ett antal aktörer fick stänga sina räntefonder för uttag.

4.  Oljan halverades från redan låga nivåer till ca 20 USD/Fat. Guld steg något under stor rörlighet.

Det är fortsatt utmanade att fatta väl grundade investeringsbeslut under rådande omständigheter. De finansiella marknaderna befinner sig i ett vakuum där det gäller att försöka uppskatta och kvantifiera den ekonomiska skadan av virusutbrottet samt att bedöma hur mycket av denna skadan som kan pareras av de penning- och finanspolitiska stimulanser som är aviserade. Olika former av restriktioner håller nu på att förlängas vilket lär medföra att det kommer att ta längre tid att återgå till det normala än vad man trodde bara för ett par veckor sedan.

Några händelser som känns relevanta för utvecklingen på de finansiella marknaderna den närmaste tiden borde vara;

1.  Hur kraftfullt olika länder lyckas hantera spridningen av viruset.

2.  Behovet av mer finanspolitiska åtgärder lär behövas både mot individer och företag. I och med att hela den penningpolitiska arsenalen nu i princip ligger på bordet så lär det mesta av strålkastarljuset hamna på politiker och deras förmåga att visa på handlingskraft.

3.  Hur utvecklingen på kreditmarknaderna fortskrider. En normalisering med lägre kreditpåslag är en förutsättning för många företag som har ett refinansieringsbehov via obligationsmarknaden.

4.  I och med att osäkerheten är stor så får vi vänja oss med att volatiliteten kommer att vara fortsatt    hög med exceptionella dagsrörelser både upp och ner på världens börser. För att fatta mer                långtgående strategiska beslut när det gäller att investera i aktier så vill nog de flesta aktörerna se att volatiliteten successivt sjunker undan och att t.ex. VIX index planar ut på en väsentligt lägre nivå än där vi befinner oss idag.

Vi kommer att leta efter opportunistiska lägen att öka på exponeringen av aktier och krediter i takt med att läget successivt stabiliseras. Det vi vill främst se är att ökningstakten av antalet virussmittade toppar ut då detta borde ha goda förutsättningar för att skifta sentimentet till det bättre. Vi vill också se som nämnts ovan, att kreditpåslagen kommer ihop samt att volatiliteten på aktiemarknader successivt sjunker undan.

/Magnus Nilsson, Förvaltare Nordic Cross