V, W, U eller L? Ovisst läge...

Artiklar, Webinar och TV

Placera TV: "Marknaden tar till sig god nyheter

Fredrik Tauson ger en uppdatering kring kreditmarknaden och hur fonderna positionerar sig.

Finwire: Satsningen på Lyko slog väl ut för Nordic Cross Stable Return

Webinar: Twice in a Life Time Opportunity

Våra ränteförvaltare genomförde nyligen en uppskattad dragning med fokus på företagsobligationsmarknaden som vi gärna vill dela med en bredare publik.

Fredrik Tauson och Magnus Nilsson tar en titt på den makroekonomiska situationen samt funktionaliteten på företagsobligationsmarknaden. Tillsammans resonerar de också kring hur man kan agera i turbulenta marknader.

Båda våra kreditfonder har gått in i turbulensen med en mycket stor andel likvida positioner som kan användas som "torrt krut" i stökiga marknader. Vi avser dock skynda långsamt och i huvudsak agera i bolag med bättre kreditkvalitet. Båda fonderna är fossilfria och följer bolagets ESG policy.

Lyssna på vårt inspelade webinar där vi diskuterar potentialen vi nu ser på kreditmarknaden och hur vi resonerar kring den ekonomiska kris vi befinner oss i just nu.

Inbjudan

Carneo Finans - SM i padel 2020 är flyttat till 24 september

Vi är glada och se att så många vill delta, det finns platser kvar och sista anmälningsdag är 10 sep. Om det flyttas igen får den som önskar tillbaka anmälningsavgiften.

Rapporter och kommentarer april 2020

April 2020* Ytd 2020* 2019*
Nordic Cross Total Return Bond Fund R 2,93% -4,27% 3,73%
Nordic Cross Credit Edge A 0,47% -5,36% 7,97%
NCAM Balanserad I 5,54% -4,97% 15,15%
Nordic Cross Stable Return R 6,5% 4,46% 5,4%
Nordic Cross Small Cap Edge R 8,2% -6,35% 2,87%

*efter avgifter

Under bifogad länk finns rapporter och förvaltarkommentarer för samtliga Nordic Cross Fonder

Den statistik som har publicerats under månaden har varit ungefär så dålig som förväntat då industriproduktion, privatkonsumtion och investeringar i princip står stilla. Trots detta var risksentimentet överlag positivt. En stor del av förklaring till detta är att smittspridningen av Corona-viruset verkar ha planat ut samtidigt som diskussionerna om att öppna upp ekonomier tog fart. Aktiemarknaderna verkar bortse från de negativa effekter som idag är allmänt kända så som bortfall av ekonomisk tillväxt och nedrevidering av bolagsvinster. I stället blickar man framåt och tar fasta på de finans- och penningpolitiska stimulanser som är aviserade. Än så länge uppgår finanspolitiska stimulanser till uppskattningsvis 11,000 Mdr USD, 10 gånger mer än under finanskrisen, och till detta ska läggas penningpolitiska stimulanser som uppskattas till 6,000 mdr USD. Dessa stimulanser motsvara ungefär 20 procent av global BNP vilket saknar motstycke i modern historia.

Världens aktiemarknader tog tillbaka en del av de nedgångar från förra månaden där framförallt den amerikanska marknaden, lett av de stora tech-bolagen, noterade en uppgång med 12,7 procent. Även Europa och Sverige noterade stigande kurser med EURO Stoxx 50, + 5 procent, och OMX som steg med 6,4 procent. Ett svenskt obligationsindex sjönk med 0,4 procent. Annars var det cirkusen kring kollapsen av oljepriset som följd av begränsade lagringskapacitet och skeva utbuds/efterfrågeförhållanden som stod i fokus. Marknaden för företagsobligationer stabiliserades. Volatilitetsindex, VIX, som mäter den förväntade volatiliteten på S&P 500 sjönk tillbaka i takt med att det allmänna risksentimentet blev alltmer positivt. Björnen vaknade dock till liv de sista dagarna i månaden då spänningarna mellan USA och Kina kring coronavirusets ursprung och att den frågan på nytt ska ge bränsle till handelskriget.

Vi förväntar oss att aktier kommer att röra sig mycket upp och ner då aktiemarknaden försöker hitta en balans mellan öppnande av ekonomier, nya rön kring vaccin och andra behandlingar, ekonomiska data, fortsatt virusspridning tillsammans med förändringar i den politiska dynamiken. Vi ser fortsatta intressanta möjligheter i företagsobligationsmarknaden då traditionella räntor idag har spelat ut sin roll som sparalternativ.

Lyfter vi blicken något längre i framtiden så råder det stor oviss kring om en andra våg av virusepidemi nu när länder världen över successivt öppnar upp sina ekonomier. Skulle det visa sig att spridningen av viruset snabbt skulle öka igen så lär sentimentet för riskfyllda tillgångar snabbt försämras med fallande börser och vidgade kreditspreadar som följd.

//Magnus Nilsson, Förvaltare

Investeringar i fondandelar är förenade med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Fonderna Nordic Cross Stable Return, Nordic Cross Total Return Bond Fund, Nordic Cross Small Cap Edge samt NCAM Balanserad får använda derivat. Fonden Credit Edge är en specialfond enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder (LAIF). Fonden får använda derivat. För mer information, fullständig informationsbroschyr, fondfaktablad, årsberättelse och halvårsredogörelse se vår hemsida www.nordiccross.com.

• nordic cross
  • small cap edge