Tips: att tänka på om man vill cykelpendla till jobbet

TIPSMAIL
2017–04–21

Tips: att tänka på om man vill cykelpendla till jobbet i vår

I april plockar många fram cykeln och allt fler ser fördelarna med att cykelpendla till jobbet. För nybörjar-pendlare är det bra att veta vilken cykel man ska investera i samt fräscha upp kunskapen kring vilka trafikregler som gäller. Här ger Christoffer Tyrefors, vd och cykelexpert på Cykelkraft, Sveriges största cykelbutik på nätet, sina bästa tips på vilken cykel som passar bäst att pendla med, nyttiga och bra tillbehör och en liten skola i normalt cykelvett.

Enligt Stockholms stads trafikkontor ökade cyklingen i Stockholms innerstad förra året med 30 procent jämfört med 2015. Men vilken cykel gör pendlingen bekväm och rolig? Såklart funkar vilken cykel som helst, men det finns cyklar som är specifikt utformade för ändamålet och det är hybridcyklar. Dessa är byggda för att cykla längre sträckor och kan komma upp i bra hastighet tack vare en lite mer framåtlutande sittställning.

- Hybridcyklar är inte i klass med racercyklar eftersom de inte är lika lätta, men istället har de högre komfort. Det finns tre sorters hybridcyklar; racerhybrider, crosshybrider och cityhybrider. Alla funkar utmärkt till att cykla till jobbet med men det finns några saker som skiljer dem åt, säger Christoffer Tyrefors, vd på Cykelkraft.se.

Den snabba racerhybriden
Vill man ta sig snabbt till jobbet och är det främst landsväg är en racerhybrid det självklara valet. Här sitter man lätt framåtlutad vilket minskar luftmotståndet vilket gör att man kan komma upp i höga hastigheter. Även om den är lite avskalad för att bidra till ökad hastighet är den konstruerad så att man kan utrusta den med praktiska komponenter. En racerhybrid klarar även av lite tuffare underlag tack vare kraftiga däck. Rullar bäst på asfalt.

Crosshybrid - för både asfalt och skog
Crosshybriden är en blandning av en mountainbike och stadscykel. Den är utrustad med en dämpad framgaffel och kraftigare däck som gör att man även kan välja skogsstigarna när man cyklar till jobbet. Komforten från en stadscykel med bromsar och växlar som tillåter snabba stopp för att sedan snabbt komma upp i hastighet igen samt en framåtlutad sittställning gör att man kan komma upp i betydande hastigheter.

Den bekväma cityhybriden
Cityhybriden är den med störst fokus på komfort. Den har en mer upprätt sittställning, bredare däck för en mjukare cykling på olika underlag och merparten är utrustade med praktiska tillbehör som t.ex. pakethållare. Även om cityhybriden fokuserar mindre på träning och motion kan man komma upp i överraskande hastigheter. Oavsett om man har 5 km eller 30 km till jobbet kan man enkelt och utan någon större ansträngning ta sig bekvämt till målet.

- Som cykelpendlare är ett par vindtäta cykelhandskar nästintill ett krav. Gärna ett par som är pekskärmskompatibla ifall du behöver ta upp mobilen. Det kanske mest viktiga är att välja en cykeljacka som andas. En vanlig träningsjacka tar inte hänsyn till rörelserna som en cyklist utför, det gör däremot cykeljackan. Och så måste man så klart ha cykelhjälm, säger Christoffer Tyrefors.

Cykelkrafts lilla cykelvett-skola:

1. När du cyklar gäller nästan alltid samma regler som när du kör bil.
  2. Är man under 15 år ska man använda hjälm när man cyklar eller blir skjutsad på cykel.
  3. Släpp förbi bilar på övergångsställen. De har företräde.
  4. Om du cyklar på en gågata får du inte cykla fortare än personerna som går.
  5. Om du ska svänga åt vänster ska du räcka ut din vänstra arm.
  6. Om du ska svänga vänster och det är mycket trafik är det bättre att stanna vid vägkanten. När det sedan är fritt från trafik kan du leda cykeln, eller cykla över vägen.
  7. På en cykelbana ska du cykla på höger sida.
  8. Tänk på att bildörren kan svänga upp när du cyklar förbi en bil som står still.
  9. Tänk på att bilarna kan komma nära när du cyklar i cykelbana i körbanan.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Christoffer Tyrefors, vd Cykelkraft.se
christoffer.tyrefors@cykelkraft.se

• cykelpendla
  • cykelpendling
  • cykelvett
  • pendla
  • cykelkraft.se
  • christoffer tyrefors
  • nordic etail
  • hybridcykel
  • racerhybrid
  • cityhybrid
  • crosshybrid
  • trafikregler

We invest access to our e-commerce factory including people, experience, systems, workflow etc. A project could run over one or two years during which we build up the companies competence in key functions based on our expertise. During this time, the company plugs into our e-commerce factory in selected or all functions which enables smooth operations and focus on growth. When needed, we also invest capital.