Rekordstort elevantal till Auschwitz-utställningen i Malmö!

Intresset från skola är rekordstort för Auschwitz-utställningen i Malmö. Varje vecka besöker nya skolklasser från hela Sverige
utställningen på Malmömässan. Över 30 000 elever har tagit del av världsutställningen Auschwitz. Not long ago. Not far away. sedan den öppnade upp i maj. När utställningen stänger i Malmö i slutet av januari 2023 beräknas 40 000 skolelever tagit del av berättelsen.

Om utställningen
Auschwitz var det största tyska nazistlägret, koncentrations- och dödslägret och det dödligaste av alla. Mer än 1 100 000 människor dödades bakom dess taggtrådsstängsel. Idag tjänar kvarlevorna och historien av denna entydiga symbol för de fasor som Nazityskland utförde som en universell varning för de faror som härrör från hat, intolerans och antisemitism, och får oss att se mänsklig grymhet i det yttersta.

För första gången i historien visas mer än 700 originalföremål i den första vandringsutställningen om Auschwitz som samproducerats av Musealia och Auschwitz-Birkenau State Museum. En gripande och verklig berättelse genom ett av de mörkaste kapitlen i mänsklighetens historia som väcker folks medvetande.

- Detta är inte en världsutställning, utan en utställning för världen som berör, påminner och utvecklar alla skolelever, säger Stefan Papangelis på Nordic Exhibitions som är arrangör för Auschwitz. Not long ago. Not far away. i Sverige.

Webbplats:
www.auschwitz.net

Nordic Exhibitions & Events
Nordic Exhibitions producerar, arrangerar och förmedlar utställningar på den internationella marknaden med globalt kända varumärkeskoncept inom områdena: underhållning, lärande, historia och vetenskap. Under 2022 presenterar bolaget fyra världsutställningar; Auschwitz. Not long ago. Not far away, Malmö, Titanic The Exhibition, Sundsvall, Van Gogh Alive - The Experience, Uppsala och Legendary Louis Vuitton Trunks The Exhibition i Seoul, Korea.