Ny VD för Nordic Food Group och stora satsningar framöver

Nordic Food Group upplever en stark tillväxt och förstärker nu både ledning och styrelse. Marius Jerndahl rekryteras som ny VD för koncernen. Samtidigt investerar koncernen 80 Mkr för att kunna möta den ökande efterfrågan.

Den 1 april tillträdde Marius Jerndahl som ny VD för Nordic Food Group. Marius har haft ett antal ledande befattningar i välkända livsmedelsföretag under 20 års tid – bl.a. som VD för exportsuccén Almondy och VD för tillväxtföretaget Fria Bröd.

- Det skall bli jättekul att lära att känna medarbetarna i koncernen och tillsammans med dem driva tillväxt och lönsamhet. Vi har dessutom ett flertal produkter i portföljen som kan bidra till ett mer hälsosamt liv för många konsumenter, och det gör denna utmaning än mer attraktiv, säger Marius Jerndahl.

Koncernen förstärker dessutom styrelsen genom att rekrytera Ulf Söderström och Ellinor Persdotter Nilsson. Ellinor, som är Kommersiell direktör för Musti Group OY, har mångårig erfarenhet från ledande befattningar inom ICA Sverige. Ulf, som blir ny styrelseordförande, har mångårig erfarenhet från ledande befattningar inom Boliden, Scania, SCA, Essity och Autoliv.

- Vi ser en stark tillväxt inom flera av våra kategorier huvudsakligen drivet av de globala trenderna hälsa och hållbarhet. Vi investerar nu ytterligare 80 Mkr i två nya linjer på Trensums Food i Tingsryd och rekryterar samtidigt nya medarbetare till verksamheten, säger Ulf Söderström.

För ytterligare information kontakta:

Ulf Söderström
ulf.soderstrom@nordicfoodgroup.se

Marius Jerndahl
marius.jerndahl@nordicfoodgroup.se

• Ekonomi, finans

Nordic Food Group är en snabbväxande livsmedelskoncern som består av två delar. Den ena delen avser försäljning av bär till livsmedelsindustrin, dagligvaruhandeln och läkemedels-industrin, under varumärkena Olle Svenssons/Finnerödja. Den andra delen avser produktion och försäljning av sylt, dryck och sås, under varumärkena Trensums/Finnerödja. Den huvudsakliga verksamheten bedrivs i Olofström och Tingsryd. Koncernen har en omsättning på ca. 900 Mkr och ägs av det Göteborgsbaserade investmentbolaget Profura.