Såväl erfarna entusiaster som nya personer i naturen, familjer, vuxna och barn välkomnades ut till Djurgården i Stockholm förra veckan för en äventyrsladdad helg. Foto: Josefine Ramn.

Succépremiär för Outdoor Festival STHLM

Outdoor Festival STHLM var inte bara den första i ordningen utan även en återkommande årlig händelse inom svenskt friluftsliv. Under tre dagar upplevde tusentals besökare ett smörgåsbord av prova-på-aktiviteter inom vandring, paddling, cykling, fiske, jakt, utematlagning, camping och mer därtill. Invigningen genomfördes av äventyrsprofilen Renata Chlumska som tillsammans med partners och utställare välkomnade alla och kickstartade helgens fullspäckade program.

- Festivalen blev verkligen den riktiga folkfest vi önskade, som självklart ska utvecklas till nästa år. Stämningen var verkligen på topp bland alla våra friluftssugna besökare, tillägger Michael Malmborg, VD på NOA Nordic Outdoor Adventures som är arrangör av festivalen.

Festivalen anordnades på Djurgården som under tre dagar förvandlades till något av ett friluftslivets eldorado för besökarna. Många kom från Stockholmsområdet men också från andra delar i landet för att prova på en bred flora av friluftsaktiviteter. Några av höjdpunkterna som uppskattades av besökarna var utomhusyoga, klättertorn, SUP- och kajakpaddling, inspirationsföreläsningar med äventyrare, VR-station hos Swedish Lapland och äventyrsbana för barn.

Festivalen invigs av programvärd Renata Chlumska tillsammans med huvudsponsor Vy och arrangör Nordic Outdoor Adventures. Foto: Josefine Ramn.

Det finns en tydlig och stark trend som pekar på att allt fler svenskar vill aktivera sig och tillbringa mer tid utomhus. Just därför har outdoor-bolaget NOA, som dessutom arrangerade Outdoor Festival STHLM, tagit fram en ny app som ska göra det både enklare och roligare att komma ut i naturen genom att ge användare inspiration och information om allt som det rika friluftslivet har att erbjuda.

- Med årets festival har vi visat att ett arrangemang av detta slag har saknats i Sverige. Med NOA ger vi möjligheter att möta det växande behovet av friluftsäventyr året runt, säger Linus Granborg, digital utvecklingschef på NOA. Vi räknar med att appen kommer lanseras utanför Sveriges gränser redan nästa år, tillägger Linus.

För mer information, kontakta:

Michael Malmborg, CEO Nordic Outdoor Adventures

Linus Granborg, CTO Nordic Outdoor Adventures