Helsingborgs Ryggklinik blir Nordic refit

Efter 30 år byter anrika Helsingborgs Ryggklinik namn till Nordic refit, för att förnya sin profil och utveckla företaget. Först lokalt, men på sikt också för att utvidga verksamheten med fler kliniker i andra delar av Sverige och Norge.

Från och med den 16 november heter Helsingborgs Ryggklinik Nordic refit. I mer än tre decennier har vi arbetat med att hjälpa människor med olika besvär. Många ryggar såklart, men egentligen allt från smärtor i fötter och knän till ont i axlar och spänningshuvudvärk.

- ”Jag känner att vi har ett arbetssätt, en kunskap och en erfarenhet som fler borde få ta del av. Målet med varje patient är att de ska bygga upp och återställa kroppen till det skick de önskar, förklarar Robert Jäderkvist, naprapat och ägare av verksamheten.

Ökad kännedom om naprapati
När verksamheten startades på 80-talet var det inte många som visste vad en naprapat gjorde. Idag känner betydligt fler till yrkesrollen.

- ”Vår marknad har förändrats väldigt mycket under de här åren. Jag var inte med i starten, men när min före detta kollega, som tyvärr gick bort för snart 3 år sedan, startade verksamheten, var professionen helt okänd, säger Robert.

Allt fler vänder sig till en naprapat
Idag är klinikens kunder såväl privatpersoner och aktiva idrottsutövare, som företag och försäkringsbolag.

- ”Vi hjälper alla typer av människor som på något sätt upplever besvär med till exempel smärta i kroppen. Det kan vara alltifrån en person som är helt inaktiv eller någon som tävlar eller tränar på elitnivå. Alla har sina egna utmaningar att övervinna, menar Robert.

Ett år av förberedelser
Bakom namnbytet ligger ca ett år av förberedelser, där man tillsammans med varumärkesbyrån Cloud gjort ett grundligt arbete i att specificera vad varumärket ska stå för.

- ”Våra tre värdeord ”Glädje, aktivitet och utmaning beskriver på ett bra sätt vårt sätt att vara och arbeta”, berättar Robert.

Med siktet inställt på tillväxt
Målet är nu högt inställt på att öppna fler mottagningar, men också att knyta redan befintliga mottagningar till konceptet.

- ”Konceptet är egentligen inte hemligt. Vi gör helt enkelt det vi tycker är det absolut roligaste vi vet och det smittar förhoppningsvis av sig på våra patienter”, menar Robert Jäderkvist.

• hälsovård
  • aktiverum
  • friskvård
  • naprapati
  • naprapater
  • naprapat
  • robert jäderkvist
  • helsingborgs ryggklinik
  • nordic refit

• Helsingborg

Kort om Nordic refit

Nordic Refit är det nya namnet på Helsingborgs Ryggklink, som funnits i över 30 år. Bolaget startades 1984 av Robert och Marica Möller. Verksamheten består idag av två mottagningar och totalt arbetar tre naprapater, en fysioterapeut och en administratör i verksamheten. Nordic refit är legitimerade av Socialstyrelsen, innehar patientförsäkring samt medlemsskap i respektive yrkesförbund.