Time inc. hotar att stämma Nordic Style Magazine

InStyle-tidningen påstår att Nordic Style-tidningens logotyp kan orsaka förvirring bland deras kunder. Nordic Style-tidningens logotyp är °N Style, där “°N” representerar Nordic. För att undvika stämning, krävs det att Nordic Style förändrar hela sin tidnings varumärke och dess nätplattform.

Nordic Style är en gratis nättidning och blogg, som skapats av entusiaster med nordisk stil i mode, design, konst, skönhet och livsstil. Skribenterna, redaktörerna och marknadsförarna arbetar utan några kommersiella ändamål för att dela sin syn med läsarna från fler än 140 olika länder.

Chockerande för den lilla självständiga tidningen
”Det kändes verkligen chockerande när jag först fick brevet från Time inc., Då detta innebär så många saker för Nordic Style Magazine,” berättade Nordic Style Magazines chefredaktör, Soffia Theódóra Tryggvadóttir. “Med det sagt, så är det intressant hur en liten nättidning från de nordiska länderna skulle kunna utgöra ett hot mot en så stor utgivare från USA. Det visar att vi lämnar avtryck på omvärlden och inte bara i Norden, vilket ironiskt nog matchar vårt mål: ‘Att dela nordens talanger med världen.’.”

Olika redaktionella fokus mellan tidningarna
Det finns många faktorer som differentierar de två olika utgivarna. Till exempel, så är InStyle-tidningen en fysisk tidning som säljs i flera olika länder medan Nordic Style- tidningen är en gratis och nätbaserad tidning. Det redaktionella fokuset mellan tidningarna är också annorlunda. InStyle fokuserar på att visa kändisarnas stil för att inspirera sina läsare med modetips, medan Nordic Style fokuserar på att täcka allt om mode och design som skapas i de nordiska länderna. Skribenterna som skriver för Nordic Style Magazine fokuserar på kreativa talanger och kommande trender i de nordiska länderna och skriver så helt oberoende vad som händer i industrin.

Det finns också flertals olika skillnader mellan de två logtyperna. Till exempelvis är InStyle- logotypen en enhet, medan °N Style består av två enheter. InStyle-logotypen är stiliserad med färg, medan den Nordic Style-logotypen är stiliserad i svart.