Årets julbak - gamla klassiker med nya smaker

Årets julbak - gamla klassiker med nya smaker

Årets mysigaste månad står och väntar bakom hörnet och vem har inte längtat efter att tända ljus, lyssna till julmusik och det traditionsenliga julbaket? Vi väntar ivrigt på att baka julklassikerna såsom saffransbullarna, pepparkakorna och julgodiset. Varför inte sätta en modern prägel på julens klassiker i år?

Dansukkers vita sirap passar perfekt till att skapa en fyllighet i vetebröd och gör sig utmärkt i saffransbullar. Den sega, härliga konsistensen blandas med den nya sensationella smakkombinationen av saffran och pistage. Passar perfekt för dig som vill vara innovativ och prova något nytt, men samtidigt gillar vår allas klassiska saffransbulle. Piffa till adventsmyset med saffransbullen och en pepparkakstårta med lager av lingonpannacotta, mjuk pepparkaka och kolafrosting. Pannacotta blir superenkelt att göra med Gelésocker Multi istället för vanligt gelatin.

Knäcka nötter hör julen till. Och varför inte hänga på vegantrenden och prova att göra julfavoriten nötkakor i en ny tappning! Muscovadorörsocker har en underbar, rund smak med hintar av smörkola. Det utvinns från sockerrör och har behandlats lite för att behålla den ursprungliga, unika aromen. Tillsammans med malda mandlar och skal från apelsin får nötkakorna en härlig smak av jul!

Spara resten av pistagenötterna och använd i en Glace au Four med pistage- och passionglass till den stundande nyårsfesten. Glykossirapens karaktärsdrag gör att den inte kristalliseras och passar därför utmärkt i denna dessert och ger glassen en krämig och mjuk konsistens utan att bli grynig. Avsluta den underbara nyårsmiddagen med familj och vänner och briljera med en syrligt söt och nyskapande dessert.

Ett varumärke med historia

Dansukker är det ledande varumärket för sockerprodukter i Norden och Baltikum. Det är ett varumärke som står för kvalitet, hantverk och njutning och som bär på en lång och stolt historia.

Från 1850-talet och framåt började sockerbetsproduktionen ta fart i Sverige och Skåne och det är här som Dansukker har sina rötter. Genom sammanslagningar av en mängd mindre sockerbruk och raffinaderier grundades 1907, Svenska Sockerfabriks AB - SSA, i dagligt tal kallat Sockerbolaget. På den tiden var Sockerbolaget Sveriges största företag. På 90-talet köptes SSA upp av danska Danisco och 2009 bildades Nordic Sugar AB när det blev en del av nordtyska koncernen Nordzucker.

Pernilla Wennerberg

Presskontakt Marknadschef Dansukker +46 709 53 70 65

Dansukker- Låt dig inspireras!

Dansukker är varumärket för dig som älskar det hemgjorda, hembakade och hemlagade. Förutom klassiska produkter som strösocker, pärlsocker, bitsocker och sirap erbjuder vi smarta specialprodukter som Syltsocker och Glykossirap och fantastiska smaksättare som exempelvis Muscovadorörsocker och Farinsocker. I den svenska dagligvaruhandeln är Dansukker det ledande varumärket i kategorin och är det enda varumärket med”Från Sverige” märkta socker- och sirapsprodukter.

Ett varumärke med historia

Nordic Sugar AB