Budi tar över merparten av begagnatmarknaden för DAF

Hela 70 procent av de begagnade lastbilarna Nordic Truckcenter får in säljs numera på auktion. Detta genom ett samarbete med auktionssajten Budi.

– Säljarna får ut bästa pris för sina lastbilar samtidigt som vi kan koncentrera oss på vår kärnverksamhet: att sälja nya lastbilar, säger Patrik Lundin, vd för Nordic Truckcenter Sverige.

Att sälja en begagnad lastbil är annorlunda mot att sälja en ny. Varje exemplar har unika egenskaper och sin specifika utrustning, vilket gör affären komplex.

– Att sälja via auktion är transparent och rättvist för både säljare och köpare.
Budi har inte bara en lång erfarenhet av att sälja begagnade lastbilar – de har även värderingsmän som är förordnade av Sveriges Handelskamrar, säger Patrik Lundin.

Budi har uppställning på över hundra platser i Sverige och är först i Sverige med att kunna visa lastbilarna med 360 graders vy i till exempel skåp och hytt. När de får ett försäljningsuppdrag gör de ett funktionstest, tvättar av bilden samt fotograferar och filmar hytten och eventuellt skåp med en 360-video. Bilarna marknadsförs i tio länder och vid försäljning av begagnat är det viktigt att nå ut till så många som möjligt.

– Allt deras arbete är helt transparent, så det här samarbetet är bra för alla parter. För vår del innebär det att våra säljare kan fokusera på vår kärnverksamhet, det vill säga nybilsförsäljning av våra DAF-lastbilar, medan Budi tar hand om begagnatförsäljningen. Sedan samarbetet inleddes i höstas har vårt lager av begagnade bilar sjunkit med hela 65 procent. En annan fördel är att vare auktion har ett fastställt slutdatum, vilket betyder att säljarna slipper osäkerheten med att ha ett lager av begagnade bilar.

Även för Budi har samarbetet flera fördelar.

– Vi får fler roliga objekt att jobba med samtidigt som vi får en samarbetspartner som delar vårt intresse av lastbilar. Vårt mål är att hjälpa företag avyttra de tillgångar som de vill byta ut eller inte har användning för och på så vis frigöra tid och kapital. Det är just begagnatförsäljningen som är vår kärnverksamhet så samarbetet med DAF är ett strålande exempel där vi kompletterar varandra, säger Christoffer Holm, vd för Budi.

För mer information, kontakta

Patrik Lundin, vd Nordic Truckcenter, 070-794 93 77, patrik.lundin@nordictruckcenter.se

Christoffer Holm, vd Budi, 070-444 47 69 Christoffer.holm@budi.se

Läs mer på www.nordictruckcenter.com och www.budipro.se