DAF CF Electric klarar Europas mest utmanande bergpass

Den första helt eldrivna lastbilen på Grossglockneralpvägen

En DAF CF Electric med totalvikt på 26 ton är den första helt eldrivna lastbilen att tämja Österrikes högsta bergspass – den 4,8 mil långa Grossglockneralpvägen med 36 hårnålskurvor och lutningar på 12 %. Den här prestationen visar att det är möjligt att köra med nollutsläpp även i bergsområden.

DAF CF Electric har funnits på marknaden sedan 2018 och finns som 4x2-dragbil och 6x2-lastbil. Den helt eldrivna lastbilen – den tredje generationen är nu tillgänglig på marknaden – används redan bland annat i Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland och Ungern för olika användningsområden, inklusive distribution till stormarknader, sophämtning och containertransporter. Med smart planering och mellanladdningar kan kunder köra upp till 50 mil per dag med CF Electric.

Bevis på användbarhet i bergsområden
Vissa transportoperatörer i bergsområden verkar dock vara osäkra på om de kan använda ellastbilar. Tschann, officiell DAF-återförsäljare i Österrike, bestämde sig för att det var dags att sätta stopp för tvivlen med hjälp av DAF Trucks.
”Var annars än på den mest utmanande men vackra bergsvägen i Europa skulle man kunna visa på kvaliteten och användbarheten för CF Electric?”, sa Enrico Simma, ordförande för Tschann.

Skarpa svängar och branta sluttningar: det ultimata testet
Lastbilen CF Electric med totalvikt på 26 ton kördes från Salzburg på motor- och småvägar till foten av Grossglockneralpvägen. Därefter styrde man kursen mot Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, mållinjen för det vindlande spektakulära bergspasset. Enrico sa:
”Utsikten från vägen är hisnande men rutten på 4,8 mil med 36 skarpa kurvor och branta sluttningarna på 12 % är en utmaning. Det är det ultimata testet för alla fordon – och CF Electric klarade det utan problem! Det här är beviset på att CF Electric kan användas på alla rutter så länge det finns en bra laddningsinfrastruktur!”

DAF Trucks N.V. – ett dotterbolag till PACCAR Inc, ett globalt teknikföretag som konstruerar och tillverkar lätta, medeltunga och tunga lastbilar. DAF erbjuder ett komplett sortiment av traktorenheter och lastbilar, för att kunna erbjuda rätt fordon för varje transporttillämpning. DAF är också en ledande leverantör av tjänster: MultiSupport reparations- och underhållsavtal, finansiella tjänster från PACCAR Financial och en förstklassig reservdelsservice genom PACCAR Parts.

Eindhoven den 08 juli 2022

Meddelande till redaktörer

För ytterligare information:

DAF Trucks N.V.

Corporate Communication Department

Rutger Kerstiens, +31 (0)40 214 2874

www.daf.com

Nordic Truckcenter  är en division inom koncernen Royal A-Ware som är en global ledare inom transport och livsmedelssektorn. Ett familjeägt konglomerat med sin bas i Nederländerna. Royal A-Ware utvecklar, tillverkar och marknadsför allt ifrån ost till transporttjänster. Bolaget omsätter 15 miljarder och har 2500 medarbetare i ett 20-tal länder.

Nordic Truckcenter representerar lastbilstillverkarna DAF och IVECO. Det innebär att man har ett produktutbud som omfattar allt ifrån IVECO Daily, ett fordon som täcker in viktsegmentet 3,3–7,2 ton, till den tyngsta DAF:en som har en totalvikt på 32 ton och väl över 500 hk.