DAF XF och CF belönas med Good Design Award

Modellserierna DAF CF och XF har vunnit det internationellt prestigefyllda Good Design Awards för sin ”enastående design och innovation”. Beslutet om utmärkelsen i kategorin Product Design Automotive and Transport fattades av de 55 jurymedlemmarna i den australiensiska organisationen Good Design Award. DAF Trucks introducerade de nya CF- och XF-serierna på den australiensiska marknaden i mars.

Den årliga Good Design Awards är en av de äldsta och mest prestigefyllda internationella utmärkelserna för design och innovation, med en historia som sträcker sig tillbaka till 1958. Sedan den nuvarande generationen av LF-, CF- och XF-lastbilar lanserades har DAF vunnit priser över hela världen, till exempel International Truck of the Year, Fleet Truck of the Year, Green Truck of the Year och Construction Truck of the Year.

”Positiv inverkan på verksamheten och miljön”
Good Design Awards Jury lovordade DAF:s CF- och XF-lastbilar: ”De sätter en ny branschstandard för lastbilsstil, funktion, säkerhet, hållbarhet och prestanda. Innovativt tänkande har resulterat i en lastbil som har en positiv inverkan på slutanvändaren, verksamheten och miljön. Designen kombinerar aerodynamisk formgivning och funktion på ett smart sätt samtidigt som förbättringar av drivlinan ger ett fordon som är mer miljövänligt, och har bättre prestanda.”

”Finess och förfining”
Inredningen är billiknande vilket, som juryn uppgav i sitt utlåtande ”Bidrar till lastbilens finess och förfining. Den visar på en genomtänkt ergonomisk utformning, ger möjligheter till anpassning, är gjord av tåliga material och har överlägsna NVH-egenskaper (buller, vibrationer och hårdhet). De här funktionerna ger slutanvändaren högsta bekvämlighet.”

Hårt arbete och engagemang
Richard Zink, styrelsemedlem och DAF Trucks chef för marknadsföring och försäljning: ”Good Design Award är mer än en symbol för utmärkt konstruktion – den representerar DAF Trucks hårda arbete och engagemang för att öka lönsamheten för våra kunder och samtidigt göra lastbilschaufförernas dagliga arbete så bekvämt som möjligt”.

Nytt rekord med 835 deltagare
År 2020 slog Good Design Awards nytt rekord med 835 deltagande designprojekt från hela världen. Mer information om Good Design finns på www.good-design.org.

DAF Trucks N.V. – ett dotterbolag inom det amerikanska PACCAR Inc., en av världens största tillverkare av tunga lastbilar – är en ledande tillverkare av lätta, medeltunga och tunga lastbilar. DAF erbjuder ett komplett sortiment av drag- och lastbilar, för att kunna erbjuda rätt fordon för varje transporttillämpning. DAF är också en ledande leverantör av tjänster: MultiSupport reparations- och underhållsavtal, finansiella tjänster från PACCAR Financial och en förstklassig reservdelsservice genom PACCAR Parts. Dessutom utvecklar och tillverkar DAF komponenter som axlar och motorer för bussar och karosstillverkare över hela världen. DAF Trucks N.V. har produktionsanläggningar i Eindhoven i Nederländerna, Westerlo i Belgien, Leyland i Storbritannien och Ponta Grossa i Brasilien och 1 100 återförsäljare och serviceställen inom och utanför Europa.

Eindhoven, Nederländerna, september 2020

För ytterligare information: