Gå direkt till innehåll
Olov Berggren, generalsekreterare på Prostatacancerförbundet, och Marit Jenset, Bröstcancerförbundets generalsekreterare, tackar Datumlotteriets kunder för det rekordstora överskottet. Foto: Malin Bondeson

Rekord! Över 10 miljoner till Prostatacancerförbundet och Bröstcancerförbundet

Datumlotteriet gläds åt ett rekordstort överskott. Det går till Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet, som får dela på drygt 10 miljoner kronor. Pengarna används till stöd för drabbade och till forskning.

Årets överskott delades ut i samband med att lotteriets Jackpottvinnare fick snurra på hjulet. Det blev en tillställning där alla var vinnare.

– Vi på Bröstcancerförbundet är så glada för att få ta emot det här rekordstora överskottet i dag från Datumlotteriet. Det betyder jättemycket för oss och vår verksamhet, säger Marit Jenset, generalsekreterare för Bröstcancerförbundet.

Datumlotteriet ägs av Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet tillsammans. Överskottet går till verksamhetens stöd till drabbade, information om sjukdomarna till allmänheten och till den livsviktiga forskningen.

– Tillsammans med alla Datumlotteriets prenumeranter kan vi bekämpa bröstcancer, säger Marit Jenset och konstaterar att den som prenumererar på lotter och inte vinner ändå är med och stödjer en god sak.

Även Prostatacancerförbundets generalsekreterare jublar åt det rekordstora överskottet:

– 5 080 628 kronor vardera – det är helt fantastiskt! De här pengarna kan vi bland annat använda till utbildning, till att stötta de som fått diagnosen prostatacancer och till forskning. Ett stort tack till lotteriköparna för det jätteviktiga bidraget, säger Olov Berggren.

Entusiasmen delas av Kristin Bernhardsson, vd­ på operatörsbolaget bakom lotteriet, Lottericentralen, dotterbolag till Nordic Lottery.

– Vi är väldigt stolta och glada över att leverera överskott på rekordnivå – hela 10.160.536 kronor. Särskilt under ett år som fortsatt har präglats av pandemin. Det är tydligt att lotterikunderna, liksom vi på Lottericentralen, känner starkt för Bröstcancerförbundets och Prostatacancerföbundets viktiga arbete.