Leif Carlson förstärker Nordic MedTest som driftchef

Leif Carlson (bilden) förstärker Nordic MedTest-organisationen som driftchef med ansvar för kundförfrågningar, offerter, personalledning, upphandlingar och konsulthantering.

”Leif Carlson blir en viktig kugge i Nordic MedTests ledningsorganisation och en nödvändig förstärkning för verksamheten som befinner sig i en mycket expansiv fas”, förklarar Göran Karlström – projektledare för Nordic MedTest.

Leif Carlson blir samtidigt biträdande projektledare i Nordic MedTest-projektet med särskilt ansvar för bevakning av balansen mellan skarp drift och de projektmål som anges i projektet.

När Nordic MedTest startades för ett år sedan (1 oktober 2012) - som ett samverkansprojekt mellan Landstinget i Värmland, IT-stiftelsen Compare Karlstad och Karlstads universitet med nationellt stöd från Sveriges innovationsmyndighet Vinnova, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Kungl Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) - var målet att komma igång med kommersiell drift till 2015.

"Men redan nu är de första skarpa testuppdragen på gång vilket visar att behovet av och därmed intresset för ett oberoende och öppet testcenter för vård-IT är stort – men det ställer samtidigt höga krav på oss att klara balansgången mellan skarp drift och projektmålen", förklarar Göran Karlström.

”Gav kraftigare signal än förväntat”

Leif Carlson är utlånad från sitt arbete som informationssäkerhetschef på Inera AB och rådgivare i informationssäkerhetsfrågor till CeHis (Center för eHälsa i samverkan) och CeSam (Center för eSamhället).

I augusti i år tecknades en avsiktsförklaring mellan Nordic MedTest och Inera AB - ett bolag som ägs av alla landsting och regioner för att utveckla och förvalta tjänster inom e-hälsa och e-förvaltning. Målsättningen är att utveckla tester av IT-system i hälso- och sjukvården för att öka patientsäkerheten i Sverige med test av två nationella e-tjänster som piloter - Vårdens intyg och Nationell Ordinationsdatabas.

”Det gav en betydligt kraftigare signal till eHälsans aktörer än förväntat och redan nu är de första skarpa testuppdragen på gång vilket visar att behovet av och därmed intresset för ett oberoende och öppet testcenter för vård-IT är stort - mycket stort", förklarar Leif Carlson.

Det är nationella tjänster, enskilda landsting och privata tjänsteleverantörer som knackar på i en allt ökande takt.

”Nu närmar vi oss visionen”

”Utvecklingen av Nordic MedTest visar att vi nu närmar oss visionen om ett nationellt och på sikt internationellt kompetens- och testcenter för eHälsa vars frö såddes redan 2007", säger Leif Carlson som har följt utvecklingen av Compare Testlab utanför Karlstad (där Nordic MedTest nu finns) sedan starten: "Compare Testlab hade alla förutsättningar att axla utmaningen - och nu tar det form som Nordic MedTest vilket är något mycket stort för både vård- och test-Sverige".

Nordic MedTest drivs i de lokaler som tidigare varit Försvarets Sjukvårdscentrum och där Compare Testlab sedan 2007 bedrivit storskalig testverksamhet inom telekom-branschen: "Det innebär att det finns en säker infrastruktur och erfarenheter som är viktiga för att Nordic MedTest ska vara en trygg samarbetspartner", konstaterar Leif Carlson.

• leif carlson
  • landstinget i värmland