Nordic MedTest har fått första testuppdraget för Inera

Nordic MedTest har fått uppdraget av Sveriges landstings- och regioners gemensamma bolag Inera AB att effektivisera utvecklingen av ordinationsverktyget Pascal med hjälp av automatiserade tester. Uppdraget är det första inom ramen för den avsiktsförklaring om samarbete kring test som tecknades i augusti mellan Inera och Nordic MedTest.

”Vi är glada och stolta över att Inera lägger ut uppdraget på oss – det ger oss möjlighet att visa vår samlade och breda kompetens inom test genom att bland annat dra nytta av erfarenheter från andra branscher”, säger Leif Carlson på Nordic MedTest.

I detta fall använder Nordic MedTest ett koncept för att automatisera hela utvecklingskedjan - från funktionellt krav till färdigtestad funktion redo att produktionssättas samtidigt som man ökar kvalitet och sänker kostnader för förvaltning.

Konceptet bygger på att kombinera agila metoder med moderna teknologier för effektiv systemutveckling genom automation av samtliga steg i bygg- och testprocessen. Detta möjliggör en kontinuerlig testning och automatisk verifiering av systemet som visualiserar projektets progress. Avvikelser och buggar fångas direkt genom omedelbar återkoppling till alla i projektet - och därmed kan kostnader och risker minimeras. Kraven och kundnyttan är alltid i centrum och driver utvecklingen.

Pascal ordinationsverktyg är ett nationellt verktyg för ordination av dosläkemedel när patienten får sina mediciner fördelade i påsar. Det rör sig om cirka 200.000 patienter och alla vårdgivare (landsting, kommun och privata vårdgivare) använder Pascal. Vårdgivaren kan också välja att bygga in Pascal ordinationsverktyg i sina journalsystem.

Utvecklingen av Pascal sker i nära samarbete med vården och används av sjuksköterskor, läkare och barnmorskor samt andra som ordinerar dospatienter. Totalt är det cirka 56.000 användare inom hälso- och sjukvården. Det är landstingen som beslutat att ta fram ett eget verktyg för ordinationer och Inera AB har utvecklat Pascal ordinationsverktyg på uppdrag av Center för eHälsa i samverkan (CeHis).

Inera AB - som ägs av alla landsting och regioner och drivs utan kommersiella intressen - utvecklar och förvaltar tjänster inom e-hälsa och e-förvaltning. Inera är en av flera utförare som samverkar kring genomförandet av Nationell eHälsa - strategin för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg. Målet är att stödja och effektivisera vården, stärka patientens ställning samt skapa god tillgänglighet till vården. Inera får de flesta beställningar av Center för eHälsa i samverkan (CeHis) som är landstingens beställarorganisation på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) . Läs mer på www.inera.se

• pascal
  • inera

• Karlstad